Denna sida innehåller information om alkoholhaltiga drycker och riktar sig endast till dig som har fyllt 25 år.


Gå vidare till hemsidan

 
 

Intresset för Sverige som resmål ökar – trots pandemi

 
Intresset för Sverige som resmål ökar – trots pandemiInternationella rese- och semesterrelaterade Googlesökningar om Sverige har ökat trots pandemi och reserestriktioner. I de länder som Visit Sweden aktivt marknadsför Sverige som resmål har antalet reserelaterade Googlesökningar om Sverige ökat med drygt 8 procent 2021 jämfört med år 2019. Internationellt sett totalt, är ökningen cirka 2 procent.

- Det är oerhört glädjande att intresset och nyfikenheten för Sverige som resmål ökar trots fortsatt begränsande reserestriktioner i världen, säger Visit Swedens VD Susanne Andersson.

Visit Sweden imagemarknadsför Sverige som resmål i en rad länder, inklusive Sverige, för att öka just nyfikenhet och intresse att uppleva Sverige. Det är sedan den svenska besöksnäringens och besöksnäringsaktörernas uppgift att tillgängliggöra erbjudanden för de nyfikna, som konverterar intresse till bokning. 
- Ökningen visar att det finns en enorm längtan efter att resa och längtan efter just sådant som Sverige erbjuder.

Marknadsföringen har fortsatt under pandemin. 

- Vi har valt en ödmjuk hållning där vi lyfter fram det vi genom våra trendanalyser vet uppskattas i kombination med sådant många längtar extra mycket efter på grund av pandemin. Allt paketerat med budskap om att vi finns här när det blir möjligt att resa igen. Vi har alltså valt att justera frekvens och budskap snarare än att pausa marknadsföringen som många andra och vi ser nu att det är en väldigt lyckad strategi.
 
Ser man vad människors googlar efter, så följer det tydligt de trendrapporter som Visit Sweden sammanställer löpande: lättillgängliga naturupplevelser, ofta med städer som bas. Platser med mindre trängsel och lokalt genuina upplevelser. Vällagad och välsmakande mat och spännande boendealternativ. Alltsammans alltmer hållbart än tidigare.

- Människors semestertid är och kommer att fortsatt vara begränsad och många vill uppleva mycket på kort tid och vill i förväg veta vad de får för att prioritera tid och kostnad. Då blir ett bokningsbart paket en kvalitativ och smidig lösning.

Ökningarna ovan är ackumulerade siffror för kvartal ett till och med kvartal tre år 2021 jämfört med samma period år 2019, då Googlestatistik för kvartal fyra, år 2021 ännu inte är tillgänglig.

De länder Visit Sweden marknadsför Sverige som resmål i är: Sverige, Norge, Danmark, Tyskland, Nederländerna, Storbritannien, Frankrike, USA, Indien, Kina.

Intresset för paketerade upplevelser ökar med nästan 40 procent
Intresset för paketerade upplevelser i Sverige ökade med 38 % för kvartal tre år 2021, jämfört med kvartal tre år 2019.
En annan möjlig förklaring kan vara att paketresevana resenärer letar sig bortom de traditionella paketreseresmålen men fortsätter att efterfråga paketerade och tidseffektiva upplevelser.
Paketerade upplevelser kan innebära att transporter, guidning och måltider - eller boende, guidade utflykter och aktiviteter till exempel dagsvandringar, sport- eller mindfulnessaktiviteter paketerats och säljs tillsammans.


I de länder som Visit Sweden marknadsför Sverige som resmål, är intresset störst med flest Googlesökningar för:

Naturfenomen
Friluftsliv och naturreservat
Äventyr och utomhusupplevelser
Nöjesparker
Restauranger
Stränder
Städer
Guidade utfärder
Hälsa och välmående (Wellbeing)
Vintersport

Störst intresse är det för boendeformerna:
Camping
Speciella boendeformer som ex glamping, 72 hour Cabin, boende i träd eller igloo osv.
Mer traditionella hotell

Sett till typ av destination i Sverige, är intresset störst för:
Städer
Öar
Lokala samhällen





Av: Annika Rådlund Källa: Visit Sweden Foto: Getty Images

Taggar

Hotell Nyheter