Ingrediensförteckning på vin införs
20 Nov 2023
EU har beslutat om utökade märkningskrav på vin och aromatiserat vin, som vinglögg, från och med den 8 december. Vin som är producerat före det datumet är undantaget från de nya reglerna. Senare kommer även nya regler för andra alkoholdrycker.
- Det är bra att märkningskraven höjs. Många konsumenter har väntat på att vin ska få samma märkningskrav som andra livsmedel för att kunna fatta informerade beslut säger Amanda Rosendahl
Nya regler och nya märkningsmetoder
För viner producerade efter 8 december ställs högre märkningskrav. Det måste framgå vilka ingredienser som finns i vinet. Det ska också framgå vilket näringsinnehåll vinet har, det vill säga energivärdet uttryckt i både kilojoule och kilokalorier samt mängden fett, kolhydrater (varav socker), protein och salt i enheten g/100 g eller 100 ml. Man får frivilligt även ange detta per portion om man talar om vad man räknar som ett glas vin. I praktiken kommer fett, protein och salt ofta vara 0 på vin. Ibland också kolhydrater på ett torrt, helt osötat vin. Det betyder inte att energiinnehållet är noll, alkohol bidrar med mycket energi.
All information måste vara tillgänglig att ta del av, men det innebär inte att all information måste finnas på en etikett på flaskan eller på förpackningen. EU-bestämmelserna innebär att en del av informationen får anges på elektronisk väg, till exempel via en QR-kod, med några undantag.
Om ingrediensförteckningen tillhandahålls på elektronisk väg ska eventuella allergener precis som tidigare ändå anges på förpackningen. Om näringsdeklarationen tillhandahålls på elektronisk väg måste ändå energivärdet anges på förpackningen. QR-koden får inte leda till reklam. Om informationen inte finns på flaskan utan nås via en QR-kod ställs även andra krav. Det ska vara tydligt för konsumenten vart QR-koden leder och informationen får inte visas tillsammans med reklam eller annan försäljningsinformation. Användardata om den som söker informationen får heller inte samlas in eller spåras. QR-koden ska också leda enbart till den produkt som informationen gäller.
20 Nov 2023
Relaterade artiklar
Mest lästa
Tidningen
Prenumerera och ta del av branschnyheter, analyser, nya projekt, affärer och människorna bakom.
Läs mer
-
Jessie Sommarström har tagit fram Ikeas nya rätt
"Det gynnar inte bara vår hälsa, det bidrar också till att minska vår påverkan på miljön"
-
Nytt samarbete ska stärka Grythyttan och Restaurang- och hotellhögskolan
"Genom att sammanföra resurser och expertis från olika områden av samhället, kan vi tillsammans skapa en plattform för innovation och tillväxt"
-
Oscar Durling blir ny VD för Operakällaren
"Visionen är att öppna upp huset och skapa ett nöjestempel med event och upplevelser i fokus"
-
Grand Hôtel firar 150 år och lanserar en coffee table-bok
Grand Hôtels coffee table-bok A tribute to the past, the present and future kommer att säljas i hotellets butik och finnas i samtliga rum.
-
Strawberry tar över hotellet och vattenparken The Reef
The Reef har 210 hotellrum, vattenpark, konferens- och eventlokaler, gym, två restauranger och tillhörande parkeringshus.
-
Tre krogar ordnar gemensam torgfest
Negronifontän, mat, musik, dryck, glass- och popcornvagn kommer att vara på plats
-
Diplomat Collection - förenar hotellen under nytt gemensamt namn
"Diplomat Collection ska vara ett signum för våra boutiquehotell som står för modern luxury"