Ingen ljusning än för hotellmarknaden
16 Mar 2021
– Tyvärr kommer det nog se ut ungefär så här fram tills att vaccineringen verkligen genomförs och har effekt. Jag tror regeringen behöver ställa in sig på att ge stöd till sektorn åtminstone fram tills restriktionerna plockas bort, säger Stefan Westerberg, chefekonom på Stockholms Handelskammare.
Ny data från Benchmarking Alliance som Stockholms Handelskammare analyserat visar på en fortsatt svag trend för hotellen.
I februari 2020 hade hotellen en beläggning på 56 procent, en siffra som denna februarimånad stannade på 24 procent. Motsvarande siffror i Stockholm var 57 procent 2020 och endast 20 procent i februari 2021.
Det innebär att beläggningsgraden för svenska hotell föll med 32 procentenheter för riket som helhet och hela 38 procentenheter för hotell i Stockholm.
Eftersom snittpriserna sjunkit märkbart i hela landet och att prisfallet är ännu brantare i Stockholm så föll också hotellens samlade logiintäkter dramatiskt.
Totalt tappar hotellen 65 procent av logiintäkterna i februari och i Stockholm är den siffran hela 76 procent.
– Nu har branschen gått i princip ett år med gigantiska inkomsttapp samtidigt som det varit relativt stora problem med utbetalningarna av de statliga stöden. Därför är hotellföretagen i en mycket utsatt situation och kommer behöva ytterligare hjälp i väntan på att vaccineringen är utförd, restriktionerna tas bort och vi ser en tydlig normalisering av affärerna, säger Stefan Westerberg.
Av: Annika Rådlund Källa och analys: Stockholms Handelskammare
16 Mar 2021
Relaterade artiklar
Mest lästa
Tidningen
Prenumerera och ta del av branschnyheter, analyser, nya projekt, affärer och människorna bakom.
Läs mer
-
Här har logibokningarna ökat 31 procent under påskloven
"Det är fantastiskt att se"
-
Påskdukning med Årets Pelargon
Henna Wendelbos bästa tips
-
Tre enkla påskdrinkar
Must Flip It, Must Try och The Must Old Fashioned
-
Årets påsknyheter från Lakrids by Bülow
Efter önskemål är även dessa två favoriter tillbaka:
-
Hamburgerkedjan Max lanserar Big Classic
"Med lanseringen av Big Classic hämtar vi inspiration från vår historia och den burgare som vi lanserade i början på 70-talet"
-
Reitan Convenience samarbetar med Svenska Downföreningen
"De initiativ som vi genomför tillsammans är en viktig del av vår ambition för att skapa en inkluderande miljö"
-
Sara Kulturhus vann Träpriset 2024
"Våra diskussioner i juryn har kretsat kring att Sara Kulturhus har satt en ny standard och kommit att bli en symbol för en hel stads gröna omställning"