Denna sida innehåller information om alkoholhaltiga drycker och riktar sig endast till dig som har fyllt 25 år.


Gå vidare till hemsidan

 
 

Ikonisk öl blir till konst

 
Ikonisk öl blir till konstGuinness gör samarbete med svenska konstnärer och lanserar ”Guinness Collection". Här Bim Eriksson med sitt konstverk och till höger Cajsa Wessbergs konst. 2017 tar öltillverkaren Guinness klivet in i den kreativa sfären. Tillsammans med Radar Collective lanseras Guinness Collection – ett nytt koncept där varumärket låtit svenska konstnärer tolka ölets klassiska element. 

Guinness Collection fokuserar på konst, musik och design som speglar den mer lekfulla dimensionen av varumärket. Konceptet lanseras i november 2017 och inriktar sig i ett första skede på konst.

Målet med Guinness Collection är att, med ölets klassiska utseende som verktyg, göra moderna konstnärliga tolkningar av Guinness. Inför lanseringen har man samarbetat med Radar Collective och låtit tre svenska konstnärer och designers göra sin egen tolkning av två teman - kontraster och möten - som är hämtade från Guinness.

Inför premiären är det konstnärerna Cajsa Wessberg, Johanna Burai och Bim Eriksson, som tagit fram de första verken. De har skapat konst som uttrycker kontraster och möten från sitt eget liv, bygger på saker de har upplevt och människor som har inspirerat dem eller drömmar de vill uppfylla.

– Design och konstnärliga uttryck är en central del av Guinness historia. Våra teman, konstraster och möten, tar sitt avstamp i Guinness värld, där de symboliserar allt ifrån ölets färgskillnader – den klassiska svarta stouten med vitt skum – till mötet mellan människor. Det har varit fantastiskt kul att se dem komma till liv i konstnärernas verk, säger Rikard Norman, varumärkeschef för Guinness i Sverige.

Verken blir en del av den tillfälliga samlingen ”Guinness Collection”, som ställdes ut under en gemensam vernissage tillsammans med Radar Collective och Guinness igår, den 30 november.
Kopior av konstverken kommer även att auktioneras ut under musikhjälpen i Umeå 11–17 december.

En ikonisk öl blir till konst

Guinness är ett av världens mest ikoniska öl med historia från 1759. Guinness typiska svartvita utseende är en symbol för dess kvalitet och arv. Med Guinness Collection används det klassiska utseendet som verktyg för att genom musik, konst och design skapa plats för Guinness i de nya generationerna.

www.carlsberg.se


Av: Annika Rådlund Källa och foto: Carlsberg

 
 

 

 

Relaterade artiklar

Tidningen

Prenumerera och ta del av branschnyheter, analyser, nya projekt, affärer och människorna bakom.

Läs mer