Ikonisk öl blir till konst
1 Dec 2017
Målet med Guinness Collection är att, med ölets klassiska utseende som verktyg, göra moderna konstnärliga tolkningar av Guinness. Inför lanseringen har man samarbetat med Radar Collective och låtit tre svenska konstnärer och designers göra sin egen tolkning av två teman - kontraster och möten - som är hämtade från Guinness.
Inför premiären är det konstnärerna Cajsa Wessberg, Johanna Burai och Bim Eriksson, som tagit fram de första verken. De har skapat konst som uttrycker kontraster och möten från sitt eget liv, bygger på saker de har upplevt och människor som har inspirerat dem eller drömmar de vill uppfylla.
– Design och konstnärliga uttryck är en central del av Guinness historia. Våra teman, konstraster och möten, tar sitt avstamp i Guinness värld, där de symboliserar allt ifrån ölets färgskillnader – den klassiska svarta stouten med vitt skum – till mötet mellan människor. Det har varit fantastiskt kul att se dem komma till liv i konstnärernas verk, säger Rikard Norman, varumärkeschef för Guinness i Sverige.
Verken blir en del av den tillfälliga samlingen ”Guinness Collection”, som ställdes ut under en gemensam vernissage tillsammans med Radar Collective och Guinness igår, den 30 november.
Kopior av konstverken kommer även att auktioneras ut under musikhjälpen i Umeå 11–17 december.
En ikonisk öl blir till konst
Guinness är ett av världens mest ikoniska öl med historia från 1759. Guinness typiska svartvita utseende är en symbol för dess kvalitet och arv. Med Guinness Collection används det klassiska utseendet som verktyg för att genom musik, konst och design skapa plats för Guinness i de nya generationerna.
www.carlsberg.se
1 Dec 2017
Relaterade artiklar
Mest lästa
Tidningen
Prenumerera och ta del av branschnyheter, analyser, nya projekt, affärer och människorna bakom.
Läs mer
-
Tre svenska bransch-kvinnor leder Champagne Bureau Nordics
"Via Champagne Bureau Nordic kommer man kunna hålla sig à jour med de tallra senaste från regionen"
-
Jacy'z Hotel & Resort utsett till Sveriges bästa affärshotell
"Extra roligt är att det att vinna just detta pris eftersom vinnarna utses både av en jury och våra gäster som besökt vår destination"
-
Årets sju starkaste kontorstrender
Castellum presenterar Framtidens arbetsliv 2024 – en årlig rapport om kontorstrender.
-
Årets Rätt 2024 är framtagen av Desirée Jaks
"Att äta mat efter säsong kan vara ett sätt att tänka klimatsmart. Dessutom blir det ofta billigare och smakar mer"
-
Ystad Saltsjöbad vald till Sveriges bästa Resort
"Vi väljer att se priset som ett kvitto på att vår verksamhet besitter högkvalitativ service, innovativa konferenstjänster, nya upplevelser och kreativa evenemangslösningar"
-
Lindos Blu Luxury Hotel & Suites är världens bästa TUI-hotell
"De hotell vi erbjuder spelar en avgörande roll i skapandet av minnesvärda semestrar för våra kunder"
-
Lanserar energibesparande induktionsapparater
"Ger möjlighet till en exakt temperatur ända ner till 1°C"