Denna sida innehåller information om alkoholhaltiga drycker och riktar sig endast till dig som har fyllt 25 år.


Gå vidare till hemsidan

 
 

Happy Order frigör tid
och ökar resultatet

 
Happy Order frigör tid <br> och ökar resultatet

Detta är en annons av Happy Order.

Hotell- och restaurangbranschen är den bransch som drabbats hårdast av coronapandemin. Att tiotusentals anställda fick sägas upp under 2020 märks när konjunkturen har börjat vända - i början av januari fanns 6 000 lediga restaurangjobb i Arbetsförmedlingens platsbank.

Örebroföretaget Happy Order har en lösning som både kan öka kundnöjdheten och minska behovet av erfaren personal.


2019 var besöksnäringen den snabbast växande basnäringen i Sverige, med över 200 000 sysselsatta personer men när coronapandemin drog in över Sverige i början av 2020 och restriktioner för allmänna sammankomster infördes blev hotell- och restaurangbranschen en av de hårdast drabbade.

Ett år senare hade fler än 50 000 personer förlorat sina jobb och många av dem lämnade branschen helt. Sedan i maj har det dock skett en generell återhämtning, vilket gjort att många nu lider av personalbrist. I januari i år låg 6 000 lediga restaurangjobb ute på Arbetsförmedlingens hemsida och det söks folk både via Facebookgrupper och Instagramposter. Mycket tid och energi går åt till att först rekrytera och sedan utbilda personal som ofta inte har någon tidigare branscherfarenhet. Just bristen på erfaren servispersonal är ett av de problem som företaget Happy Order och dess digitala ordersystem underlättar. Idén till företaget uppstod i Örebro, när företagets grundare

Murat Küsek och Rikard Bjerkenius fick i uppdrag att ta fram en digital lösning som kunde förenkla hanteringen av beställningar och betalningar på´ Frimurarlogens uteservering, som rymmer 600 gäster. De två grundarna insåg snart att det här var något som skulle kunna vara till nytta även för andra aktörer och idag finns Happy Orders digitala beställningssystem och applösning på restauranger, hotell, campingplatser, golfbanor och skidresorts.

VDn har ordet
För en bransch som saknar tusentals servitörer kan Happy Ordervara en del av lösningen på personalbristen. Via Happy Order får gästerna möjligheten att göra beställningen själva, i sin egen takt. De beställer och betalar direkt i mobilen och personalen behöver intel ängre fundera på vem som beställde vad, vilka som har betalat, eller hjälpa sällskap att dela på notan.

– Det enda som servisen behöver göra är att hämta det som är beställt, och det är mycket lättare att hitta en runner än en erfaren servitör. Snittnotan för Happy Orders kunder ökar med 8-10 procent, samtidigt som personalkostnaderna minskar. Dessutom frigörs tid som kan spenderas på att leverera en bra upplevelse för gästen, berättar Björn Törnqvist, vd för Happy Order AB.


Branäsgruppen
Den första stora aktören att teckna avtal med Happy Order var Branäsgruppen, som i och med det hittade en lösning på de utmaningar som gruppen hade - att bibehålla god service när man har många sittplatser och hög rotation på personalstyrkan.

– Idag använder vi Happy Order på alla våra enheter. Vi har fortfarande personal tillgänglig och närvarande, och använder appen tillsammans med våra kunder. Appen snabbar på försäljningsprocessen och effektiviserar verksamheten. Happy order levererar inte bara en produkt, de lyssnar till behovet av vår verksamhet och vill växa tillsammans med oss. Lösningen är populär bland både gäster och personal, berättar Branäs restaurangchef Andres Romero.



Oleary’s Sälen
I Sälen driver Happy Order-kunden Jonas i Sälen ett flertal restauranger. Man har bland annat franchisen för O’Learys, en restaurang som upplever tydliga beställningstoppar precis innan matcher ska börja sändas på skärmarna. Tidigare var man tvungna att säkra upp med personal för att kunna klara topparna, idag låter man istället gästerna lägga sina beställningar själva..

– Detta har gjort att vi kan ligga på en lägre personalbemanning och har större möjlighet att ta emot drop-in-platser. Vi har även mer flexibilitet på hur mycket vi klarar av för stunden. Happy Orders lösning är lättare och snabbare för gästen än att vänta på en servis, och snittnotan har också ökat. Det är en vinst både för oss och våra gäster, säger Fredrik Ekman, delägare och operativt driftansvarig på Jonas i Sälen.



Takame Göteborg
Men Happy Order funkar även för mindre enheter. I Göteborg är den japanska fusionrestaurangen Takame en av kunderna.

– Vi får en färdigbetald bong, rätt bordsnummer, vi behöver inte ta betalt och det är smidigt att hitta gästen. Den tiden vi frigör idag lägger vi på att hantera fler ordrar och ta hand om gästerna. Bytet till Happy Order har gett resultat både i besparingar och ökade intäkter genom att effektivisera personalens arbetsuppgifter. Siffran landar på runt 20 procent, berättar restauratören Ola Oltäng


För mer information om Happy Order gå in på happyorder.io



Happy Order - så funkar det:

1. Beställning
Gästen beställer och betalar direkt i appen. Beställningen skickas iväg till bongskrivaren i köket.

2. Ordermottagning
En bongskrivare printar ut all info gällande ordern och köket kan börja laga maten.

3. Redo för leverans
När maten är färdig scannas bongen och ett meddelande skickas till gästen att maten är klar.

4. Servering av mat
Maten serveras till bordet som står angivet på bongen eller så hämtar kunden maten i luckan.



- En del av framtidens restaurangupplevelse

 
 

 

 

Relaterade artiklar

Tidningen

Prenumerera och ta del av branschnyheter, analyser, nya projekt, affärer och människorna bakom.

Läs mer