Han vann cocktailtävlingen The North, The Cooper & Men of Tain
5 Jun 2017

För andra året i rad har Glenmorangie sökt Sveriges bästa skapare av cocktails med Glenmorangies single malt whisky som bas. Efter ett flertal inskickade bidrag till tävlingen utsågs tio av dem till ambassadörer och finalister för Men of Tain. De har genom medverkan i workshops under våren lärt sig allt om Glenmorangies historia, traditioner och ritualer av den kända barprofilen Robert Radovic. Vinnaren blev Svante Lindberg med vinnarcocktailen Pictish fashion. Svante som till vardags arbetar på Haymarket by Scandic kan nu titulera sig som Sveriges cocktailmästare.
- Jag är mållös och överväldigad! Det är väldigt roligt då jag har en förkärlek till whisky och ett genuint intresse för just Glenmorangie, och jag tror det var min passion som lyste igenom. Inspirationen till min drink fick jag från Glenmorangie Original, både dryck och flaska. Den har fräscha smaker av citrus med eleganta toner av honung samt smak av torv, gräs och gröna äpplen, vilket passar min whiskycocktail, säger Svante Lindberg.
Juryns motivering:
Svante har lyckats göra en drink som är komplex och har en överraskande sammansättning med nya smaker. En fin och ärlig presentation med god kunskap kring Glenmorangie, som framkom i hela framförandet. Svante är en sann ambassadör för Glenmorangie.
Recept Pictish fashion:
60 ml Glenmorangie Original
20 ml socker på honung, Sancerre, Belsazar White (Vermouth), äpple och jordgubbar
En skvätt Absinthe
Rör allt och lägg ner fem korn torkad kardemumma.
De tävlade i Men of Tain:
Felix Heyman, barchef Hotel Pigalle, Göteborg.
Mattias Hillberg, bartender Drinks 20, Göteborg.
Theo Backman, bartender Taket, Linköping.
Victor Kling, barchef The Dubliner/Punch, Halmstad.
Niklas Tannemyr, bartender Care/Of, Malmö.
Dante Siveland, bartender Haymarket by Scandic, Stockholm.
Svante Lindberg, bartender Haymarket by Scandic, Stockholm.
Roberto Escobar, bartender First Hotel Reisen, Stockholm.
Karl Ljungblad, bartender Tap Room Kungsholmen, Stockholm.
Alexander Alvarez, barchef Hallwylska, Stockholm.
De tävlande ambassadörerna har skapat varsin signaturcocktail baserat på sin personliga tolkning av Glenmorangie och tillsammans med fotografen Hampus Danielsson skapat och förevigat unika drink- och personporträtt. Deltagarna har också under våren serverat och sålt sina signaturdrinkar i barerna där de arbetar samt skapat spridning i sina och barernas sociala medier så som Instagram, Facebook och Swig, cocktailälskarnas egen kanal.
Tävlingens final kombinerade vernissage med presentationer av samtliga porträtt och cocktails, där Men of Tains kreativa arbete bedömdes av en professionell jury utifrån kriterierna: utförande, utseende, smak och kreativitet. Porträtten var till försäljning och alla intäkter gick till välgörande ändamål. Expertjuryn bestod av: Linda Hellman, Brand Manager Glenmorangie Sverige, Robert Radovic, seniorkonsult på Liquid Management och Jonas Kleerup, väletablerad kurator och konstkritiker.
Av: Annika Rådlund Källa och foto: Glenmorangie
5 Jun 2017
Relaterade artiklar
Mest lästa
Tidningen

Prenumerera och ta del av branschnyheter, analyser, nya projekt, affärer och människorna bakom.
Läs mer
-
Hotell och kontor får unik certifiering
NCC:s fastighetsprojekt Hangar 5 får unik BREEAM Outstanding certifiering
-
Tävlade om att skapa bästa Rudbeckiusbakelsen
"Om jag beskriver bakelsen med tre ord skulle det vara söt, mjuk och sommar"
-
World of Volvo startar med bokningar redan nu
"Det här kommer att bli ett väldigt häftigt ställe att arrangera en konferens eller annan typ av mötesupplevelse på"
-
"Nästan fullbokat på sportloven"
Stort intresse hos SkiStar till sportloven: nästintill fullbokat
-
Öppnar ny restaurang på stadsteatern
"Vi känner oss oerhört inspirerade att utveckla den här verksamheten"
-
Nytt specialkaffe från Löfbergs för café och restauranger
"En riktig fullträff som lyfter extra mycket som espresso"
-
Recept: Asian Bao Buns med svamp och Asian Bao Buns med kyckling
Två snabba recept med Santa Maria Asian Buns