Denna sida innehåller information om alkoholhaltiga drycker och riktar sig endast till dig som har fyllt 25 år.


Gå vidare till hemsidan

 
 

Frannygalan genomfördes i dag som en digital gala

 
Frannygalan genomfördes i dag som en digital galaDigitalt prisregn över årets bästa inom franchise i Frannygalan 2020. Från vänster: Helena Hjertonsson, Medlem och kommunikationsansvarig, Johan Martinsson CEO och Mikael Holmstrand, Styrelseordförande Svensk Franchise. Pinchos har både tilldelats utmärkelsen Årets Franchisekedja 2020 och Årets Marknadsförare vid den årliga Frannygalan, som i år på grund av rådande omständigheter genomfördes som en digital gala på nätet.  

Idag klockan 15.00 livesändes årets Frannygala för företag inom franchise.
– Vi har aldrig tidigare haft en sådan bredd på olika verksamheter som i år. Det visar att franchise är en expansionsmodell som är effektiv inom de flesta branscher. Idag omsätter svenska franchiseföretag över 300 miljarder kronor och sysselsätter mer än 150 000 människor, säger Johan Martinsson, vd för Svensk Franchise.

Förutom Årets Franchisekedja och Årets marknadsförare delades priser ut i kategorierna Årets Franchisetagare, Årets Nytänkare, Årets CFO, Framtidens Franchise, och Årets FranchiseBragd. 


Pinchos fick utmärkelsen Årets Franchisekedja 2020 med motiveringen:

”Med stor glädje och eget huvud har denna kedja utvecklats på ett minst sagt fantastiskt sätt. Vår kedja har inte löst alla frågor men verkar möta problem med glatt humör. Deras kunder får själva göra en del av arbetet och de bygger broar mellan generationer. Man har tagit fasta på nyskapande och teknik. Vår vinnare har också visat att man kan bygga och skala upp sin franchiseverksamhet i snabb takt och attrahera företag utanför ”franchisefamiljen” att investera. Vi ser vår vinnare som ett föredöme inom affärsmodellen franchise.

Årets Marknadsförare Pinchos
”Årets vinnare har genom högklassig innovativ kommunikation utvecklat sin digitala marknadsföring. På ett extraordinärt sätt har man modigt lyft ut varumärket långt utanför sina etableringar och höjt sin marknadsföring till en helt ny nivå.”

Årets Franchisetagare är Jenny Petersson och Hussain Hussain, Apoteksgruppen i Karlshamn

”Årets franchisetagare jobbar på en starkt konkurrensutsatt marknad där man, med starkt fokus på kundnytta, aktivt jobbar med affärsutveckling och kreativa lösningar. Det leder självklart till mycket nöjda kunder. Man har även utmanat sin franchisegivare för att kunna nå sina mål. Franchisetagaren har på rekordtid nått en omsättning som saknar jämförelse i bolaget och gjort sig kända som duktiga lokala entreprenörer på sin ort.”

 

Framtidens Franchise är Bröllopsbruket
”För en målmedveten satsning på digitala system som ska stödja franchisetagarnas vardag, kombinerat med en affärsmodell som ger goda intäktsmöjligheter från olika källor och allt med en tydlig kärna av återbruk.”

 
Årets FranchiseBragd är Veteranpoolen
”Vinnaren är Sveriges första franchisekedja som gått från grundarägt, fått ny kraft genom ägarbyte
till att bli ett framgångsrikt börsbolag samtidigt som lönsamheten i franchisetagarledet haft en fin
utveckling. En sann franchisebragd som ingen annan gjort i Sverige.”



Årets CFO är  Camilla Bjurman, Puls & Träning
”Årets CFO är en viktig pusselbit i moderbolagets lönsamma tillväxt som outtröttligt arbetat med att förbättra franchisetagarnas ekonomi. Hon har med stort engagemang byggt upp en effektiv ekonomifunktion och bidrar ständigt till en framgångsrik kultur.”


Årets Nytänkare  är Vägen ut!
”Årets nytänkare bryter mönster. Inte bara inom franchise, utan även i samhället. Med miljötänk och hållbarhet i fokus har man skapat en unik kundupplevelse som gör skillnad i dubbel bemärkelse. Denna franchisekedja har lyckats hitta nya vägar där de sociala vinsterna är minst lika viktiga som de ekonomiska.” 


Av: Annika Rådlund Källa:  Svensk Franchise
Foto: Emile Solbrand