Framtidens möten med smart teknik
4 Jan 2019
Mötesbranschen är oerhört konjunkturkänslig och det råder en mördande konkurrens om varje kund. Men möten är också en viktig byggsten för alla som driver företag. Bara i Sverige omsätter branschen drygt 7 miljarder kronor årligen och besöksnäringen, där mötesbranschen är en stor del, sysselsätter 192 000 personer, enligt siffror från branschorganisationen Visita och Svenska Möten.Här förutspår Sylvia Nylin, vd Svenska Möten, mötesbranschens utveckling de närmsta åren, de fem trender som kommer vara tongivande inom mötesbranschen de kommande åren.
1. Biometrics
Ett annat scenario är att personalen via ansiktsscanning får heads-up när en gäst är på väg in: är det Beyoncé, en viktig stammis eller kanske en känd prostituerad? Ännu är det ingen som tagit på sig ledartröjan och etablerat sig som den tech-savvy mötesarena biometrics innebär men 72 procent av hotelloperatörerna uppger att ansiktsscanning kommer att implementeras inom de närmsta sju åren och enligt IAAC*** efterfrågar 80 procent av mötesköparna interaktiv teknologi.
2. Alla är samhällsbyggare
3. Koncept-magi
4. Gästen är inte gäst
Det ställer höga krav på personalen när barriärerna mellan de som jobbar och de som är på besök försvinner, men vinsterna är många.När Sigtunahöjden i Sigtuna byggdes om ersattes t. ex. receptionen med ett communitytable där anställda och kunder jobbar sida vid sida. Fokus ligger på att bygga relationer, skapa förutsättningar för social gemenskap och se varje individ istället för att odla en gammeldags servicekultur.
5. Delningskulturen
Delningsekonomin i stort beräknas växa med 25 procent årligen enligt PWC och initiativen är många. Seoul jobbar t. ex. sedan flera år på att bli en ”sharing city” och i Belgien erbjuds restauranger ersättning för att låta allmänheten använda deras toaletter, vilket helt omkullkastar den gamla definitionen av ”offentlig toalett”. Sammanfattningsvis går det inte att vila på gamla meriter som mötesanläggning i Sverige idag. Den som inte följer med i trenderna, uppgraderar tekniken och bygger starka koncept och varumärken, kommer att försvinna till förmån för de som gör det.
4 Jan 2019
Relaterade artiklar
Mest lästa
Tidningen
Prenumerera och ta del av branschnyheter, analyser, nya projekt, affärer och människorna bakom.
Läs mer
-
Tess Medina vinnare av Sveriges mästerkock 2024
Den 18 april lanseras hennes första kokbok
-
Snart öppnar Clarion Hotel Karlatornet
Hotellet kommer erbjuda 300 hotellrum och de lyxigaste rumskategorierna har byggts inuti Karlatornet
-
Hobo Hotel tar konceptet till Finland
Lokala material har återanvänts, som natursten, terrazzo och tegel.
-
Ljudbubblor skapar bättre ljudmiljö på kontoret
En ny avhandling från Högskolan Väst undersöker om ljudmiljön på öppna kontor går att göra mer behaglig genom innovativ ljuddesign.
-
Nya smakkombinationer med Lakrids by Bülow
På den officiella Lakritsdagen arrangeras lakritsprovningar på 200 platser i sju länder
-
Wexiödisk utsedd till Bästa monter Gastronord 2024
"Vi har jobbat med våra montrar och budskap kontinuerligt för att få en röd tråd i detta"
-
Mästerkocken Christin Kashou och Penny Parnevik öppnar restaurang
"En plats för en god lunch i solen eller dejten som man aldrig vill ska ta slut"