Fler restaurangkoncept sökes till Borås
28 Feb 2020
Nyligen genomfördes en workshop med delar av Borås fastighetsägare och krögare där man tillsammans diskuterade restaurang, nöje och café utbudets vidareutveckling. Workshopen utgick utifrån Mind Retails kartläggning av Food & Beverage i Borås där Sargon, en utav rådgivarna på Mind Retail gjort djupintervjuer med stadens krögare.
– Jag har intervjuat personer som är verksamma och driver restauranger i Borås i syfte om att få en helhetsbild av hur restaurangbranschen mår i Borås och vilka möjligheter som finns för utveckling. Jag är positivt överraskad av högsta nivån med tanke på stadens storlek. Bra aktörer med hög ambitionsnivå och som tänker rätt när det gäller koncept, kvalité och personalutveckling. Men det finns också stor utvecklingspotential fortsatt i koncept som håller lägre nivå och skulle behöva uppgraderas, säger Sargon Yan, Project Manager på Mind Retail
Resultatet av Sargons kartläggning resulterade i en rad olika slutsatser. Bland annat att staden saknar koncept som family dining och fun dining som ska få Boråsare och besökare att vistas och äta på eftermiddagar och kvällar under vardagar. Tillföra mer av lounge miljöer, mellantinget av nattklubb och vitaduken trerätters. Fler uteställen för vuxna där man kan ses och umgås istället för att träffas hemma.
–Utav befintligt utbud ser vi uppgraderingar inom segmentet fast-food till 2.0. Utveckla och konceptualisera pizzan, kebaben och korven så som Tugg och Hells Burger i Borås är lyckade exempel på.
Workshopen med krögarna och fastighetsägare anses vara ett viktigt delmoment för vidareutvecklingen av utbudet i Borås.
–Samverkan och en ökad förståelse för parternas båda ingångslägen kommer med förhoppning leda till fler spännande koncept på sikt.
Av: Annika Rådlund Källa och foto: Borås City
28 Feb 2020
Relaterade artiklar
Mest lästa
Tidningen
Prenumerera och ta del av branschnyheter, analyser, nya projekt, affärer och människorna bakom.
Läs mer
-
Här har logibokningarna ökat 31 procent under påskloven
"Det är fantastiskt att se"
-
Påskdukning med Årets Pelargon
Henna Wendelbos bästa tips
-
Tre enkla påskdrinkar
Must Flip It, Must Try och The Must Old Fashioned
-
Årets påsknyheter från Lakrids by Bülow
Efter önskemål är även dessa två favoriter tillbaka:
-
Hamburgerkedjan Max lanserar Big Classic
"Med lanseringen av Big Classic hämtar vi inspiration från vår historia och den burgare som vi lanserade i början på 70-talet"
-
Reitan Convenience samarbetar med Svenska Downföreningen
"De initiativ som vi genomför tillsammans är en viktig del av vår ambition för att skapa en inkluderande miljö"
-
Sara Kulturhus vann Träpriset 2024
"Våra diskussioner i juryn har kretsat kring att Sara Kulturhus har satt en ny standard och kommit att bli en symbol för en hel stads gröna omställning"