"Det är nog många som väntar med att boka nya konferenser och utflykter"
5 Okt 2022
–När hushållen drar åt svångremmen och ser över sina utgifter är romantiska veckoslut på hotell och semesterresor något av det första man drar in på. Det finns en eftersläpning i hotellkonjunkturen i form av inplanerade resor som gästerna genomför, men det är nog många som väntar med att boka nya konferenser och utflykter, säger Stefan Westerberg, chefekonom på Stockholms Handelskammare.
Enligt siffror från Benchmarking Alliance var beläggningsgraden för landets hotell 71,2 procent under september och 73,0 procent för hotellen i Stockholm, vilket ligger i linje med nivåerna innan pandemin. Snittpriset för ett hotellrum i landet är nu 1270 kronor, men i Stockholm måste man betala 1483 kronor för motsvarande rum, vilket är en uppgång både mot föregående år och motsvarande månad 2019.
Hotellen ser väsentligt dystrare på branschens utveckling än vad de gjorde så före sommaren. Nettotalet, alltså differensen mellan andelen hotellföretag som uppger att efterfrågan ökat respektive minskat, ligger nu på 3 procent, vilket ska jämföras med 53 procent så sent som i juni.
–Det är fortfarande något fler hotell som tror på en ökad efterfrågan, än det motsatta. Men trenden är tydligt negativ och lär sannolikt fortsätta så i takt med att svenska hushåll tappar köpkraft, avslutar Stefan Westerberg.
Av: Annika Rådlund Källa och foto: Stockholms Handelskammare
5 Okt 2022
Relaterade artiklar
Mest lästa
Tidningen
Prenumerera och ta del av branschnyheter, analyser, nya projekt, affärer och människorna bakom.
Läs mer
-
Här har logibokningarna ökat 31 procent under påskloven
"Det är fantastiskt att se"
-
Påskdukning med Årets Pelargon
Henna Wendelbos bästa tips
-
Tre enkla påskdrinkar
Must Flip It, Must Try och The Must Old Fashioned
-
Årets påsknyheter från Lakrids by Bülow
Efter önskemål är även dessa två favoriter tillbaka:
-
Hamburgerkedjan Max lanserar Big Classic
"Med lanseringen av Big Classic hämtar vi inspiration från vår historia och den burgare som vi lanserade i början på 70-talet"
-
Reitan Convenience samarbetar med Svenska Downföreningen
"De initiativ som vi genomför tillsammans är en viktig del av vår ambition för att skapa en inkluderande miljö"
-
Sara Kulturhus vann Träpriset 2024
"Våra diskussioner i juryn har kretsat kring att Sara Kulturhus har satt en ny standard och kommit att bli en symbol för en hel stads gröna omställning"