Denna sida innehåller information om alkoholhaltiga drycker och riktar sig endast till dig som har fyllt 25 år.


Gå vidare till hemsidan

 
 

De vill erövra världen med streaming för möbler

 
  • Marie och Sebastian Rudestam, grundare till Beleco.

    Marie och Sebastian Rudestam, grundare till Beleco.

Föregående
Nästa
 
Vill du ha den senaste designmöbeln till kontoret? Eller känner du för att byta färg på soffan i Lobbyn. Och samtidigt minska din miljöpåverkan. Då kan Belecos lösning för streaming av möbler vara ett alternativ för dig.

Visionerna är stora när Beleco presenterar sin affärslösning för streaming av möbler i en våning på Stureplan i Stockholm. Det handlar inte bara om att skapa en tillgänglighet av nya möbler till fastighetsägare och privatpersoner i Sverige. Siktet är inställt på Europa och USA och 2023 har man som målsättning att nå en omsättning på 1 miljard. Det kanske låter överoptimistiskt men det verkar som teamet bakom Beleco har gjort sin hemläxa och affärsidé ligger rätt i tiden. De har hittat ett hål i marknaden och samtidigt erbjuder de en lösning som är bra för miljön. 

– Vi har ju verkat lite under radarn i drygt ett år nu, och även om vårt fokus primärt har legat på teknikutveckling samt att knyta till oss premiumleverantörer, inredare och arkitekter, så ser vi redan nu hur stora mängder CO2 vi kan bidra till att spara. Det här är slutet för slit och släng, säger Marie Rudenstam, VD och medgrundare Beleco.

Det hela började med att hon slutade sitt jobb som chef för kundtjänsten på El-köp för några år sedan. Hon fick då tid att fundera över vad hon ville gör med sitt liv och kom ganska snabbt in på att hon ville satsa på delningsekonomi och cirkulära flöden av produkter. Med förebilder som Airbnb, Über och Spotify kom hon på att hon ville starta en tjänst där man fick tillgång till designmöbler utan att man behövde äga dem. Hon kontaktade sin son Sebastian som tände på idén och 2016 startade de Beleco.

– När vi drog igång var det ingen som trodde på idén. Vi försökte starta samarbeten med olika möbeltillverkarna men ingen förstod fördelen med att hyra ut en möbel istället för att sälja den. De trodde att vi förstörde deras affär. Idag har allt fler insett att de kan tjäna betydligt mer på varje möbler genom att samarbeta med oss. Vi har nu 50 möbeltillverkare på kö som vill börja jobba med Beleco, säger Sebastian.

Tanken med Beleco är att de ska vara en marknadsplats som förmedlar affären mellan den som vill hyra möbeln och tillverkaren. Beleco kommer inte äga några möbler själva men de står för lager och transport. När en kund hyr en möbel tar de ut en provision på några procent på abonnemangsavgiften resten går till tillverkaren. I slutändan kan marginalerna för en möbel bli mer än dubbel så stor som om man bara skulle sälja den en gång.

– Trenden går mer och mer mot att man inte vill äga saker själv. Med vår tjänst kan man ha vilken möbel som helst. Om du tröttnar på soffan efter ett halvår kan du byta ut den till en annan. Du behöver aldrig mer hyra ett släp, skruva ihop en möbel eller konka på en byrå upp för en trappa. Allt sådant sköter våra samarbetspartners, säger Sebastian.

Det finna inga begränsningar för hur länge eller hur kort tid du kan hyra en möbel och idag vänder man sig mot ett brett spektrum av kunder. Allt från eventbolag, stylister, hotellägare och fastighetsägare med kontor i sitt bestånd till privatpersoner. Det kan handla om att möblera upp en hel kontorsfastighet till att hyra ut en snygg soffa till en privat fest. Inom en snar framtid kommer man exempelvis starta ett samarbete med en av de större coworkingaktörerna i Stockholm.

Men Belecos marknadsplats stannar inte vid att bara hyra ut möbler. De kommer också knyta samarbeten med olika stylister och arkitekter. Vill man exempelvis inreda en lägenhet inför en försäljning ska man kunna få både möblerna och stylisterna genom Belecos plattform.

– Vi har inga egna anställda som jobbar ut mot kund som stylister. Allt bygger på samarbeten med olika frilansare. Samtidigt får de tillgång till möbeltillverkarna som vi samarbetar med. De behöver inget eget lager. Vi är spindeln i nätet och fungerar som förmedlare precis som andra stora aktörer inom delningsekonomin, säger Marie.  

Marknaden för homestyling i Stockholm beräknas till 1,1 miljarder kronor varje år och det finns 13000 stylister i Stockholmsområdet.  I framtiden vill man även förmedla kontakter till arkitekter. Tanken är att du ska kunna mata in hur stor yta du vill inreda och sedan ska du få olika prisförslag. Allt ska ske på den digitala plattformen.

– Det vi gör är inte så konstigt egentligen. Naturens kretslopp har fungerat på samma sätt i många miljoner år. Vi vill skapa samma kretslopp för möbler. Det här skapar nya affärer för våra samarbetspartners och det är bra för miljön, säger Marie Rudenstam.

Fakta om miljöpåverkan:

Nyckeln till den positiva klimatpåverkan som är ryggraden i Belecos affärsidé är en ökning av produkternas livslängd. För varje gång en produkt nyttjas igen istället för att en ny produceras och den gamla avfallshanteras, minskar koldioxidutsläppen.

Ett räkneexempel: om man utgår från Belecos hittills mest uthyrda produkt, stolen Thon 14 som under 2018 hyrdes ut 115 gånger har bidragit till att minska utsläppen av koldioxid med 540 kg. Detta med bara en utav de tusentals produkter som finns på sajten.

Belecos målgrupp är primärt företag men bolaget möter också en snabbt växande efterfrågan från privatpersoner som vill streama kvalitetsdesign och inredningslösningar.

Av: Samuel Karlsson

 
 

 

 

Relaterade artiklar

Tidningen

Prenumerera och ta del av branschnyheter, analyser, nya projekt, affärer och människorna bakom.

Läs mer