Big Mac fyller 50 år
30 Jan 2018
1968 tog franchisetagaren Jim Delegatti från Pittsburgh fram den revolutionära hamburgaren Big Mac för att bredda sin meny. En burgare med 100 % nötkött, isbergssallad, cheddarost, hackad gul lök, saltgurka samt en unik och numera legendarisk Big Mac-sås. Ett år senare lanserades burgaren runt om på alla McDonald's-restauranger i USA och fyra år senare kom den till Sverige.
Idag är Big Mac världens mest sålda hamburgare och McDonald's främsta ikon. Den är inte längre bara en hamburgare, utan har till och med använts som ett vedertaget index för att mäta olika länders prisnivå; Big Mac Index.
- Big Mac är och har länge varit en älskad favorit, både för oss och för våra gäster, och passar till frukost, lunch och middag. Genom att presentera Big Mac i tre olika storlekar är ambitionen att kunna erbjuda burgaren för fler, både för den som är stor i maten och den som är liten i maten, säger Staffan Ekstam, chef för McDonald's Food Team.
Mellan 30 januari och 12 mars kommer Big Mac finnas i tre olika storlekar på alla McDonald's restauranger - Big Mac Jr, Big Mac och Grand Big Mac. För att fira hamburgarnas hamburgare kommer gästerna erbjudas Grand Big Mac till samma pris som för Big Mac.
Om McDonald’s i Sverige
Det finns ca 210 restauranger i Sverige: och man samarbetar med LRF (Lantbrukarnas Riksförbund) för ett framtida svenskt jordbruk. McDonald’s har ca 12 000 medarbetare och är Sveriges största privata ungdomsarbetsgivare. Alla restauranger ägs och drivs lokalt av egna företagare.
Av: Annika Rådlund Källa och foto: Mc Donald´s
30 Jan 2018
Relaterade artiklar
Mest lästa
Tidningen
Prenumerera och ta del av branschnyheter, analyser, nya projekt, affärer och människorna bakom.
Läs mer
-
Här har logibokningarna ökat 31 procent under påskloven
"Det är fantastiskt att se"
-
Påskdukning med Årets Pelargon
Henna Wendelbos bästa tips
-
Tre enkla påskdrinkar
Must Flip It, Must Try och The Must Old Fashioned
-
Årets påsknyheter från Lakrids by Bülow
Efter önskemål är även dessa två favoriter tillbaka:
-
Hamburgerkedjan Max lanserar Big Classic
"Med lanseringen av Big Classic hämtar vi inspiration från vår historia och den burgare som vi lanserade i början på 70-talet"
-
Reitan Convenience samarbetar med Svenska Downföreningen
"De initiativ som vi genomför tillsammans är en viktig del av vår ambition för att skapa en inkluderande miljö"
-
Sara Kulturhus vann Träpriset 2024
"Våra diskussioner i juryn har kretsat kring att Sara Kulturhus har satt en ny standard och kommit att bli en symbol för en hel stads gröna omställning"