Att ta hand om restauranggästen är viktigare än maten
7 Mar 2020

ServiceMind Index är ett fristående och oberoende tjänsteföretag. Med ett digitalt verktyg identifieras och mäts service- och servicegrad hos verksamheter och personal. I undersökningen ställdes bland annat frågan om hur stor betydelse iprocent servicen har för den totala upplevelsen. Svaret blev i genomsnitt 81,3 procent.
– Perfekt service kan rädda en annars misslyckad måltid. Även om maten självklart är en viktig del av erbjudandet är det till sist bemötandet som formar gästens upplevelse, säger Bicke Naglo, grundare av ServiceMind Index och fortsätter:
- Att det är så många som svarar på undersökningen som 20 procent visar att det är en fråga som engagerar.
ServiceMind Index undersökning gäller för perioden mars 2019, till och med januari 2020, och omfattas av sex deltagande restauranger. Undersökning görs kontinuerligt över året där samma 13 frågor alltid ställs.
– En krögare som vill skilja sig från mängden måste lyfta blicken från menyn och se vad som gör gästen nöjd och kommer tillbaka. Den goda nyheten är att kunskap och engagemang kring service är jämförelsevis en billig råvara och receptet finns tillgängligt för alla, säger Malin Looft Nyquist, grundare av ServiceMind Index.
Av: Annika Rådlund Källa: ServiceMind Index
Foto: Getty Images
Foto: Getty Images
7 Mar 2020
Relaterade artiklar
Mest lästa
Tidningen

Prenumerera och ta del av branschnyheter, analyser, nya projekt, affärer och människorna bakom.
Läs mer
-
Clarion Hotel The Pier öppnar ny Rooftop Bar
" Vi vill att Rooftopen ska bli en självklar mötesplats i sommar"
-
8 av 10 har svårt att höra på restaurang
"Ljudnivån och samtalet är en viktig del av matupplevelsen"
-
Snart premiär för nya hotellvarumärket Scandic Go
"Vi ser en stor efterfrågan och tillväxtpotential inom ekonomisegmentet"
-
Martin & Servera lanserar klimatpoäng
"Det är ett stort och viktigt steg"
-
Cocktailboken Vilda drinkar prisad i Gourmand Awards
"Kanske blir det en språngbräda ut i hela världens natur"
-
Clarion Hotel Post firar med en sommarmarknad
"Det här kommer bli ett riktigt härligt party med det allra bästa vi har att bjuda på"
-
Konkurser inom hotell och restaurang ökar
"Vi ser ännu inget ljus i mörkret för svenska företag"