Att ta hand om restauranggästen är viktigare än maten
7 Mar 2020
ServiceMind Index är ett fristående och oberoende tjänsteföretag. Med ett digitalt verktyg identifieras och mäts service- och servicegrad hos verksamheter och personal. I undersökningen ställdes bland annat frågan om hur stor betydelse iprocent servicen har för den totala upplevelsen. Svaret blev i genomsnitt 81,3 procent.
– Perfekt service kan rädda en annars misslyckad måltid. Även om maten självklart är en viktig del av erbjudandet är det till sist bemötandet som formar gästens upplevelse, säger Bicke Naglo, grundare av ServiceMind Index och fortsätter:
- Att det är så många som svarar på undersökningen som 20 procent visar att det är en fråga som engagerar.
ServiceMind Index undersökning gäller för perioden mars 2019, till och med januari 2020, och omfattas av sex deltagande restauranger. Undersökning görs kontinuerligt över året där samma 13 frågor alltid ställs.
– En krögare som vill skilja sig från mängden måste lyfta blicken från menyn och se vad som gör gästen nöjd och kommer tillbaka. Den goda nyheten är att kunskap och engagemang kring service är jämförelsevis en billig råvara och receptet finns tillgängligt för alla, säger Malin Looft Nyquist, grundare av ServiceMind Index.
Foto: Getty Images
7 Mar 2020
Relaterade artiklar
Mest lästa
Tidningen
Prenumerera och ta del av branschnyheter, analyser, nya projekt, affärer och människorna bakom.
Läs mer
-
Tess Medina vinnare av Sveriges mästerkock 2024
Den 18 april lanseras hennes första kokbok
-
Snart öppnar Clarion Hotel Karlatornet
Hotellet kommer erbjuda 300 hotellrum och de lyxigaste rumskategorierna har byggts inuti Karlatornet
-
Hobo Hotel tar konceptet till Finland
Lokala material har återanvänts, som natursten, terrazzo och tegel.
-
Ljudbubblor skapar bättre ljudmiljö på kontoret
En ny avhandling från Högskolan Väst undersöker om ljudmiljön på öppna kontor går att göra mer behaglig genom innovativ ljuddesign.
-
Nya smakkombinationer med Lakrids by Bülow
På den officiella Lakritsdagen arrangeras lakritsprovningar på 200 platser i sju länder
-
Wexiödisk utsedd till Bästa monter Gastronord 2024
"Vi har jobbat med våra montrar och budskap kontinuerligt för att få en röd tråd i detta"
-
Mästerkocken Christin Kashou och Penny Parnevik öppnar restaurang
"En plats för en god lunch i solen eller dejten som man aldrig vill ska ta slut"