Årets Blossa - med inspiration från Amalfikusten
18 Sep 2018
Längs serpentinvägar, branta bergssidor och vidsträckta citronlundar fann Blossa destinationen som inspirerade till årets smak: den italienska Amalfikusten. Årets glögg har smak av Limoncello (en likör gjord på citron) och medelhavskryddorna rosmarin, timjan och basilika.
Amalfikusten kallas med rätta La Divina Costiera – den gudomliga kusten. I regionen växer stora, solmogna Ovale di Sorrento, citronerna som utgör grunden i tillverkningen av Limoncello. Dessa unika citroner med lägre syrlighet ger årgångsglöggen en frisk smakton som kompletteras med rosmarin, timjan och basilika – kryddor som förknippas med värme, hav och soldränkta landskap.
– Blossa har sedan 2011 rest runt i världen för att hitta smaker till årgångsglöggen. 2018 har vi inspirerats av den italienska Amalfikusten. Blossa 18 di Limone har smak av Limoncello som ger en mild, närmast sötaktig syrlighet. Smaken gifter sig väl med Blossas traditionella glöggkryddor och tonerna från rosmarin, timjan och basilika. Blossa 18 är en spännande kombination av soligt medelhav och klassisk svensk jul, säger Åsa Orsvärn, Chief Blender för Blossa.
Flaskans turkosa nyans för tankarna till det glittrande medelhavet vid Amalfikusten. Årets design är inspirerad av klassiska italienska delikatessförpackningar och futurismens geometriska formspråk från början av 1900-talet. Den solgula korken är en hyllning till citronen och Limoncellon som inspirerat till smaken på Blossa 18 di Limone. Bakom designen står Scandinavian Design Group, som arbetat med Blossas årgångsglögg sedan starten av smakresan år 2011.
Blossa 18 di Limone finns i Systembolagets beställningssortiment från den 19 september. Den har en alkoholhalt på 15 procent och priset är 110 kronor.
Om Blossa Årgångsglögg
Sedan 2003 har Blossa lanserat en ny smak inför varje vintersäsong. Fram till 2010 hämtade Blossa inspiration från den nordiska vintern med smaker som lingon, saffran och vinteräpple. Samtliga år har flaskan fått en ny unik design, vilket bidragit till att göra årgångsglöggen eftertraktad bland många samlare. Från 2011 har Blossa blickat ut i världen för att hämta inspiration till årgångsglöggen. De klassiska glöggkryddorna har blandats med nya och spännande smaker från jordens alla hörn. Tidigare år har Blossa besökt bland annat Sydamerika, Japan, England och Indien.
Av: Annika Rådlund Källa och foto: Blossa
18 Sep 2018
Relaterade artiklar
Mest lästa
Tidningen
Prenumerera och ta del av branschnyheter, analyser, nya projekt, affärer och människorna bakom.
Läs mer
-
Tess Medina vinnare av Sveriges mästerkock 2024
Den 18 april lanseras hennes första kokbok
-
Snart öppnar Clarion Hotel Karlatornet
Hotellet kommer erbjuda 300 hotellrum och de lyxigaste rumskategorierna har byggts inuti Karlatornet
-
Hobo Hotel tar konceptet till Finland
Lokala material har återanvänts, som natursten, terrazzo och tegel.
-
Ljudbubblor skapar bättre ljudmiljö på kontoret
En ny avhandling från Högskolan Väst undersöker om ljudmiljön på öppna kontor går att göra mer behaglig genom innovativ ljuddesign.
-
Nya smakkombinationer med Lakrids by Bülow
På den officiella Lakritsdagen arrangeras lakritsprovningar på 200 platser i sju länder
-
Wexiödisk utsedd till Bästa monter Gastronord 2024
"Vi har jobbat med våra montrar och budskap kontinuerligt för att få en röd tråd i detta"
-
Mästerkocken Christin Kashou och Penny Parnevik öppnar restaurang
"En plats för en god lunch i solen eller dejten som man aldrig vill ska ta slut"