Anna Spjuth blir VD och hotelldirektör för "Urban Escape"
8 Jan 2015
Under 2017 öppnar två nya hotell, ett 342 rum stort affärshotell och ett 200 rum stort boutiquehotell, samt restauranger i området vid Brunkebergs torg i centrala Stockholm. Anna Spjuth, ska leda det stora affärshotellet samt ha pre-opening ansvaret för hela hotellprojektet. Inför öppningen 2017 kommer det rekryteras en egen VD och hotelldirektör för boutiquehotellet.
- Anna har en otroligt imponerande meritlista och är som person fantastisk. Hon entusiasmerar sin personal, hon leder sin verksamhet till bra resultat och hon slutar aldrig tänka nytt. Hon är därför den perfekta personen att leda arbetet med att öppna och driva dessa båda hotell i Stockholm, säger Trond Bastiansen, Chief Operating Officer för Nordic Hotels & Resorts.
Satsningen omfattar närmare 30 000 kvm och ska rymma ett boutiquehotell och ett affärsresehotell med totalt 540 rum. I anknytning till affärshotellet blir det en 2000 kvm stor konferensanläggning, gym, fitness och spa-avdelning. Båda hotellen får restauranger, caféer och barer. Utöver detta byggs också Stockholms största takrestaurang på hela 1200 kvm med panoramautsikt över hela staden.
Arbetet med att omvandla fastigheten vid Brunkebergs torg till den nya verksamheten påbörjades sommaren 2014 och hotellen och restaurangerna väntas stå färdiga under 2017.
- Jag är otroligt glad och taggad att ta mig an den här utmaningen. Det här är den största hotellsatsning som någonsin gjorts i Stockholm. Det är två helt unika hotellpärlor vi ska introducera i Stockholm och till det fantastiska restauranger. Det som gör arbetet särskilt roligt är att vara med i omvandlingen av ett centralt område i Stockholm som fallit i glömska. Vi ska nu hjälpa till att öppna upp detta för stockholmarna och alla stadens besökare, säger Anna Spjuth, tillträdande VD och hotelldirektör.
Anna är idag VD och hotelldirektör för Yasuragi på Hasseludden utanför Stockholm. Hon har chefserfarenhet från ett flertal hotell i Sverige och har också jobbat internationellt inom hotellnäringen.
Till det nya projektet har också en Head of Communication rekryterats. Det är Jenny Edh Jansen som närmast kommer från egen verksamhet inom marknad och PR men som tidigare arbetat som Director of Marketing and PR hos Nobis gruppen i Stockholm och Svenska Mässan i Göteborg.
De båda tillträder sina nya befattningar under våren.
8 Jan 2015
Relaterade artiklar
Mest lästa
Tidningen
Prenumerera och ta del av branschnyheter, analyser, nya projekt, affärer och människorna bakom.
Läs mer
-
Tess Medina vinnare av Sveriges mästerkock 2024
Den 18 april lanseras hennes första kokbok
-
Snart öppnar Clarion Hotel Karlatornet
Hotellet kommer erbjuda 300 hotellrum och de lyxigaste rumskategorierna har byggts inuti Karlatornet
-
Hobo Hotel tar konceptet till Finland
Lokala material har återanvänts, som natursten, terrazzo och tegel.
-
Ljudbubblor skapar bättre ljudmiljö på kontoret
En ny avhandling från Högskolan Väst undersöker om ljudmiljön på öppna kontor går att göra mer behaglig genom innovativ ljuddesign.
-
Nya smakkombinationer med Lakrids by Bülow
På den officiella Lakritsdagen arrangeras lakritsprovningar på 200 platser i sju länder
-
Wexiödisk utsedd till Bästa monter Gastronord 2024
"Vi har jobbat med våra montrar och budskap kontinuerligt för att få en röd tråd i detta"
-
Mästerkocken Christin Kashou och Penny Parnevik öppnar restaurang
"En plats för en god lunch i solen eller dejten som man aldrig vill ska ta slut"