Årets Blossa 20 har smaker från Marrakech
15 Sep 2020
Varje år beger sig Blossa till nya platser i världen för att hitta inspiration till årets smak. I Marrakech ligger världsarvet Jemaa el-Fnaa, Sagoberättarnas torg, som varit en av inspirationskällorna till Blossa 20. Här finns caféer som tillagar Maghrebi-te – ett grönt te som smaksätts med färska myntablad.
– Maghrebi-te framställs på ett ceremoniellt vis; det tar tid att brygga och avnjuts varmt i sociala sammanhang. Här ser vi flera likheter med vår glögg som även den förknippas med vänner och familj samt framställs hantverksmässigt och omsorgsfullt över tid. Det gröna teets strävhet gifter sig med sötman från glöggen vilket ger den ett trevligt avslut. Myntan i sin tur bidrar med en ton av friskhet som svarar upp mot det söta, säger Åsa Orsvärn, Chief Blender för Blossa.
Årets flaskdesign har inspirerats av det marockanska kakel som pryder väggar och golv runt om i Marrakech. Den grön-blå färgen för tankarna till det närliggande och svalkande havet. På flaskans framsida står siffran ”20” i en stil som påminner om kalligrafi och den matta mässingliknande färgen inspireras kanske av ett mässingfat från basaren vid torget dit koordinaterna leder. Bakom designen står Scandinavian Design Group, som arbetat med Blossas årgångsglögg sedan starten av smakresan år 2011.
Åsa Orsvärns tips för en trevligare Blossa 20 upplevelse:
– Garnera gärna glöggen med färska myntablad
– Passar att blandas med ett torrt mousserande så som Champagne, Cava, Cremant, Prosecco för ett ännu festligare alternativ
– Glöggen kan avnjutas både varm som kall
Blossa 20 Myntathé är en starkvinsglögg och finns i Systembolagets beställningssortiment från den 15 september.
Om Blossa Årgångsglögg:
Sedan 2003 har Blossa lanserat en ny smak inför varje vintersäsong. Fram till 2010 hämtade Blossa inspiration från julen och den nordiska vintern med smaker som lingon, saffran och vinteräpple. Samtliga år har flaskan fått en ny unik design, vilket bidragit till att göra årgångsglöggen eftertraktad bland många samlare. Från 2011 har Blossa blickat ut i världen för att hämta inspiration till årgångsglöggen. De klassiska glöggkryddorna har blandats med nya och spännande smaker från jordens alla hörn. Tidigare år har Blossa besökt bland annat Indien, Japan, Italien och Hawaii.
15 Sep 2020
Relaterade artiklar
Mest lästa
Tidningen
Prenumerera och ta del av branschnyheter, analyser, nya projekt, affärer och människorna bakom.
Läs mer
-
Tess Medina vinnare av Sveriges mästerkock 2024
Den 18 april lanseras hennes första kokbok
-
Snart öppnar Clarion Hotel Karlatornet
Hotellet kommer erbjuda 300 hotellrum och de lyxigaste rumskategorierna har byggts inuti Karlatornet
-
Hobo Hotel tar konceptet till Finland
Lokala material har återanvänts, som natursten, terrazzo och tegel.
-
Ljudbubblor skapar bättre ljudmiljö på kontoret
En ny avhandling från Högskolan Väst undersöker om ljudmiljön på öppna kontor går att göra mer behaglig genom innovativ ljuddesign.
-
Nya smakkombinationer med Lakrids by Bülow
På den officiella Lakritsdagen arrangeras lakritsprovningar på 200 platser i sju länder
-
Wexiödisk utsedd till Bästa monter Gastronord 2024
"Vi har jobbat med våra montrar och budskap kontinuerligt för att få en röd tråd i detta"
-
Mästerkocken Christin Kashou och Penny Parnevik öppnar restaurang
"En plats för en god lunch i solen eller dejten som man aldrig vill ska ta slut"