Denna sida innehåller information om alkoholhaltiga drycker och riktar sig endast till dig som har fyllt 25 år.


Gå vidare till hemsidan

 
 

23 svenska destinationer samarbetar för att främja resandet

 
23 svenska destinationer samarbetar för att främja resandetSyftet med det nya samarbetet är att främja kommersiella gästnätter i städerna runtom i Sverige. På grund av de restriktioner som tagits fram kring resande kopplat till coronaviruset blev svenskarna alla destinationers målgrupp sommaren 2020. I och med detta togs har det tagits ett unikt beslut att samarbeta nationellt och se till att Sverige får till en rörelse mellan destinationerna istället för att konkurrera om samma resenärer. Bakom kampanjen står nätverket SNDMO - Swedish Network of Destinations Management. 

I sommar går 23 svenska destinationer tillsammans ut i en unik nationell kampanj för att främja resandet inom Sverige. Den övergripande målsättningen är att inspirera svenskarna till att vilja semestra inom landet och upptäcka att det oväntade är bra. Resandet ska givetvis ske i linje med rådande rekommendationer. 

Kampanjen tar sin utgångspunkt i att se det oväntat bra i en förändrad semester och att i år står Sverige värd för sommarens resmål. Den planerade chartern till Las Palmas kanske blir ett oväntat minne från Linköping eller golfresan till Skottland blir en oväntad hole-in-one i Skövde. Budskapen kommer främst gå via destinationernas egna sociala medier och hänvisar till att besöka nya platser i Sverige. Lanseringen sker i samband med att Sveriges reserestriktioner förändrades den 13 juni och att semestertiderna tar vid efter midsommar. 

– Alla tänker hemester och staycation denna sommar men vi vill uppmana till att även röra sig utanför sina lokala områden. Detta blir en unik kampanj där 23 svenska destinationer tipsar om upplevelser i andra delar av Sverige för att få till ett flöde av turism i landet. Det har nog aldrig hänt tidigare, säger Maria Westin, ordförande i Swedish Network of Destinations Management förkortat  SNDMO. 

På sajten roadtrip-roulette.se presenteras utvalda tips från Malmö till Kiruna med syfte att visa besökaren oväntade upplevelser runtom i landet. Tipsen genereras slumpvis och ska väcka intresse att ytterligare utforska en destinations utbud och slutligen inspirera besökaren att planera sin resa dit. 



 

OM SNDMO: 
Swedish Network of Destinations Management förkortat SNDMO, är en förening med 39 svenska destinationer och har funnits sedan 2015. Föreningens viktigaste ändamål är att vara ett forum för kunskapsöverföring inom destinationsutveckling. Medlemmar i föreningen är kommuner eller destinationsorganisationer som arbetar med destinationsutveckling i Sveriges större kommuner.  



Av: Annika Rådlund Källa: Sndmo
Foto: Getty Images