100 procent hållbart kaffe till restauranger och kaféer
7 Mar 2014
- Vi har fått bra respons från våra kunder som ser nyttan med certifierat kaffe. Det här ger både oss och kunderna affärsmässiga fördelar, säger Per Grahn, försäljningsdirektör på Löfbergs.
Först med ekologiskt och Fairtrade
Fram tills nu har cirka 60 procent av kaffet Löfbergs sålt till hotell, restauranger och kaféer varit certifierat. Nu ökar man alltså till 100 procent.
- Vi var först i Sverige med både ekologiskt och Fairtrademärkt kaffe bland de stora aktörerna. Det har bidragit till att vi är marknadsledande inom Out of Home-segmentet. Nu blir det ännu tydligare att vi är en partner som stärker kunderna i deras hållbarhetsarbete, säger Per Grahn.
Löfbergs är redan en av världens största importörer av ekologiskt och Fairtrademärkt kaffe. Idag arbetar företaget med fem certifieringar för hållbara kaffeodlingar: Fairtrade, Krav, Rainforest Alliance, EU-ekologiskt och UTZ.
En certifiering innebär att kaffet odlas enligt särskilda kriterier som påverkar människor och miljö positivt. Genom att en extern part kontrollerar det hela garanteras konsumenten att produkten håller vad den lovar.
www.lofbergs.se
Löfbergs är ett av Nordens största familjeägda kafferosterier. Företaget har 300 anställda och omsätter 1,5 miljarder kronor. Huvudkontoret ligger i Karlstad och företaget har egna rosterier i Sverige, Norge, Danmark och Lettland. Företaget grundades 1906 och är idag en av världens största importörer av ekologiskt och Fairtrade-märkt kaffe. Löfbergs äger även te-varumärket Kobbs.
7 Mar 2014
Relaterade artiklar
Mest lästa
Tidningen
Prenumerera och ta del av branschnyheter, analyser, nya projekt, affärer och människorna bakom.
Läs mer
-
Här har logibokningarna ökat 31 procent under påskloven
"Det är fantastiskt att se"
-
Påskdukning med Årets Pelargon
Henna Wendelbos bästa tips
-
Tre enkla påskdrinkar
Must Flip It, Must Try och The Must Old Fashioned
-
Årets påsknyheter från Lakrids by Bülow
Efter önskemål är även dessa två favoriter tillbaka:
-
Hamburgerkedjan Max lanserar Big Classic
"Med lanseringen av Big Classic hämtar vi inspiration från vår historia och den burgare som vi lanserade i början på 70-talet"
-
Reitan Convenience samarbetar med Svenska Downföreningen
"De initiativ som vi genomför tillsammans är en viktig del av vår ambition för att skapa en inkluderande miljö"
-
Sara Kulturhus vann Träpriset 2024
"Våra diskussioner i juryn har kretsat kring att Sara Kulturhus har satt en ny standard och kommit att bli en symbol för en hel stads gröna omställning"