Skolkök KRAV-märker
13 Feb 2015
– Det är kul att visa att det som skolkök går att komma så högt. Förra året hade vi 99 % KRAV och i år 100 %. Vi skickar tillbaka allt som inte är ekologiskt till leverantören, säger Håkan Olsson, köksansvarig på skolan.
Restauranger kan KRAV-certifieras med ett, två eller tre märken för att visa matgästerna hur stor del av restaurangens mat som är tillagad med godkända råvaror. Fler godkända råvaror ger fler KRAV-märken.
– Att KRAV-certifiera sitt skolkök är ett bra sätt att visa för barnen och deras föräldrar att skolan jobbar för en hållbar framtid och bättre hälsa. De tre märkningsnivåerna gör att man kan börja på en längre nivå och sedan successivt öka andelen märkta råvaror, säger Johan Cejie försäljningschef på KRAV.
Skolan serverar frukost, lunch och mellanmål till 500 personer varje dag.
– Vi klarar oss på den budget som andra skolkök har genom att laga mat från grunden och allt på plats. Vi har även fått ner svinnet mycket. Barnen får äta hur mycket de vill, men de får inte kasta, säger Håkan Olsson.
Det här är KRAV:
Sveriges mest kända miljömärkning för mat, uppbyggd på ekologisk grund med särskilt höga krav på djuromsorg, hälsa, socialt ansvar och klimatpåverkan.
- Ett märke = 25 % KRAV-godkända produkter eller 15 KRAV-godkända livsmedel
- Två märken = minst 50 % KRAV-godkända produkter
- Tre märken = minst 90 % KRAV-godkända produkter
En KRAV-certifiering innebär att mängden och typen av råvaror kontrolleras av ett oberoende certifieringsföretag, så kallad tredjepartscertifiering. Idag finns cirka 800 KRAV-märkta restauranger i Sverige.
13 Feb 2015
Relaterade artiklar
Mest lästa
Tidningen
Prenumerera och ta del av branschnyheter, analyser, nya projekt, affärer och människorna bakom.
Läs mer
-
Här har logibokningarna ökat 31 procent under påskloven
"Det är fantastiskt att se"
-
Påskdukning med Årets Pelargon
Henna Wendelbos bästa tips
-
Tre enkla påskdrinkar
Must Flip It, Must Try och The Must Old Fashioned
-
Årets påsknyheter från Lakrids by Bülow
Efter önskemål är även dessa två favoriter tillbaka:
-
Hamburgerkedjan Max lanserar Big Classic
"Med lanseringen av Big Classic hämtar vi inspiration från vår historia och den burgare som vi lanserade i början på 70-talet"
-
Reitan Convenience samarbetar med Svenska Downföreningen
"De initiativ som vi genomför tillsammans är en viktig del av vår ambition för att skapa en inkluderande miljö"
-
Sara Kulturhus vann Träpriset 2024
"Våra diskussioner i juryn har kretsat kring att Sara Kulturhus har satt en ny standard och kommit att bli en symbol för en hel stads gröna omställning"