Och smaken på Årets Blossa är...
19 Sep 2017
På Old Delhis trånga gator samsas cykelrickshaws med dragkärror, mopeder och ett livligt folkvimmel. Mitt i den gamla staden ligger Khari Baoli, Asiens största kryddmarknad, där det handlats med kryddor i över fyra sekler.
- I Indien hittar vi många av de smaker och kryddor som redan finns i Blossas glögg, såsom kardemumma, ingefära och kryddnejlika. I Blossa 17 Old Delhi ger mangon en tropisk fruktton som både kompletteras och kontrasteras fint med de traditionella glöggkryddorna. Den kryddiga tonen i årets glögg förstärks ytterligare av spiskummin för att i slutet få en tydlig hetta från chilin. Detta är vår tolkning av Indien, säger Åsa Orsvärn, Chief Blender för Blossa.
Form och färg på flaskan är inspirerad av traditionell indisk skyltmålning, en gammal hantverkstradition i Indien där man dekorerar lastbilar, marknadsstånd och byggnader med handmålade mönster, symboler och budskap. Bakom designen står Scandinavian Design Group, som arbetat med Blossas årgångsglögg sedan starten av smakresan år 2011.
Inför avslöjandet av 2017 års smak och destination den 19 september inspirerades Blossa av en annan konstform som vuxit sig stark i Indien: gatukonsten. Två streetartartister bjöds in från New Delhi i Indien till Sverige, med uppdraget att tolka Blossa 17 Old Delhi i ett konstverk. Resultatet är en färgstark mix av det heta Indien och det kalla Norden, med Blossa 17 som en exotisk vintervärmare i mörkret och kylan. Konstverket målades i flera olika lager som på olika sätt illustrerar smaken och designen på Blossa 17.
Blossa 17 Old Delhi kommer att finnas i Systembolagets beställningssortiment redan dagen efter avslöjandet, dvs. den 20 september. Den har en alkoholhalt på 15 procent.
Om Blossa Annual
Sedan 2003 har Blossa lanserat en ny smak inför varje vintersäsong. Fram till 2010 hämtade Blossa inspiration från den nordiska vintern med smaker som lingon, saffran och vinteräpple. Samtliga år har flaskan fått en unik design och har för många blivit ett samlarobjekt.
Från 2011 har Blossa blickat ut i världen och hämtat inspiration från olika destinationer. De klassiska glöggkryddorna har blandats med nya och spännande smaker från jordens alla hörn. Tidigare år har Blossa besökt bland annat Sydamerika, Japan, Frankrike och England.
19 Sep 2017
Relaterade artiklar
Mest lästa
Tidningen
Prenumerera och ta del av branschnyheter, analyser, nya projekt, affärer och människorna bakom.
Läs mer
-
Tre svenska bransch-kvinnor leder Champagne Bureau Nordics
"Via Champagne Bureau Nordic kommer man kunna hålla sig à jour med de tallra senaste från regionen"
-
Jacy'z Hotel & Resort utsett till Sveriges bästa affärshotell
"Extra roligt är att det att vinna just detta pris eftersom vinnarna utses både av en jury och våra gäster som besökt vår destination"
-
Årets sju starkaste kontorstrender
Castellum presenterar Framtidens arbetsliv 2024 – en årlig rapport om kontorstrender.
-
Årets Rätt 2024 är framtagen av Desirée Jaks
"Att äta mat efter säsong kan vara ett sätt att tänka klimatsmart. Dessutom blir det ofta billigare och smakar mer"
-
Ystad Saltsjöbad vald till Sveriges bästa Resort
"Vi väljer att se priset som ett kvitto på att vår verksamhet besitter högkvalitativ service, innovativa konferenstjänster, nya upplevelser och kreativa evenemangslösningar"
-
Lindos Blu Luxury Hotel & Suites är världens bästa TUI-hotell
"De hotell vi erbjuder spelar en avgörande roll i skapandet av minnesvärda semestrar för våra kunder"
-
Lanserar energibesparande induktionsapparater
"Ger möjlighet till en exakt temperatur ända ner till 1°C"