Och smaken på Årets Blossa är...
19 Sep 2017
På Old Delhis trånga gator samsas cykelrickshaws med dragkärror, mopeder och ett livligt folkvimmel. Mitt i den gamla staden ligger Khari Baoli, Asiens största kryddmarknad, där det handlats med kryddor i över fyra sekler.
- I Indien hittar vi många av de smaker och kryddor som redan finns i Blossas glögg, såsom kardemumma, ingefära och kryddnejlika. I Blossa 17 Old Delhi ger mangon en tropisk fruktton som både kompletteras och kontrasteras fint med de traditionella glöggkryddorna. Den kryddiga tonen i årets glögg förstärks ytterligare av spiskummin för att i slutet få en tydlig hetta från chilin. Detta är vår tolkning av Indien, säger Åsa Orsvärn, Chief Blender för Blossa.
Form och färg på flaskan är inspirerad av traditionell indisk skyltmålning, en gammal hantverkstradition i Indien där man dekorerar lastbilar, marknadsstånd och byggnader med handmålade mönster, symboler och budskap. Bakom designen står Scandinavian Design Group, som arbetat med Blossas årgångsglögg sedan starten av smakresan år 2011.
Inför avslöjandet av 2017 års smak och destination den 19 september inspirerades Blossa av en annan konstform som vuxit sig stark i Indien: gatukonsten. Två streetartartister bjöds in från New Delhi i Indien till Sverige, med uppdraget att tolka Blossa 17 Old Delhi i ett konstverk. Resultatet är en färgstark mix av det heta Indien och det kalla Norden, med Blossa 17 som en exotisk vintervärmare i mörkret och kylan. Konstverket målades i flera olika lager som på olika sätt illustrerar smaken och designen på Blossa 17.
Blossa 17 Old Delhi kommer att finnas i Systembolagets beställningssortiment redan dagen efter avslöjandet, dvs. den 20 september. Den har en alkoholhalt på 15 procent.
Om Blossa Annual
Sedan 2003 har Blossa lanserat en ny smak inför varje vintersäsong. Fram till 2010 hämtade Blossa inspiration från den nordiska vintern med smaker som lingon, saffran och vinteräpple. Samtliga år har flaskan fått en unik design och har för många blivit ett samlarobjekt.
Från 2011 har Blossa blickat ut i världen och hämtat inspiration från olika destinationer. De klassiska glöggkryddorna har blandats med nya och spännande smaker från jordens alla hörn. Tidigare år har Blossa besökt bland annat Sydamerika, Japan, Frankrike och England.
19 Sep 2017
Relaterade artiklar
Mest lästa
Tidningen
Prenumerera och ta del av branschnyheter, analyser, nya projekt, affärer och människorna bakom.
Läs mer
-
Tess Medina vinnare av Sveriges mästerkock 2024
Den 18 april lanseras hennes första kokbok
-
Snart öppnar Clarion Hotel Karlatornet
Hotellet kommer erbjuda 300 hotellrum och de lyxigaste rumskategorierna har byggts inuti Karlatornet
-
Hobo Hotel tar konceptet till Finland
Lokala material har återanvänts, som natursten, terrazzo och tegel.
-
Ljudbubblor skapar bättre ljudmiljö på kontoret
En ny avhandling från Högskolan Väst undersöker om ljudmiljön på öppna kontor går att göra mer behaglig genom innovativ ljuddesign.
-
Nya smakkombinationer med Lakrids by Bülow
På den officiella Lakritsdagen arrangeras lakritsprovningar på 200 platser i sju länder
-
Wexiödisk utsedd till Bästa monter Gastronord 2024
"Vi har jobbat med våra montrar och budskap kontinuerligt för att få en röd tråd i detta"
-
Mästerkocken Christin Kashou och Penny Parnevik öppnar restaurang
"En plats för en god lunch i solen eller dejten som man aldrig vill ska ta slut"