Och smaken på Årets Blossa är...
8 Sep 2016
I år har som vanligt stor vikt även lagts vid flaskans design, som kännetecknas av gröna nyanser och påminner om skuggspelet i ett skogslandskap. Bakom designen står konstnären Petra Börner och Scandinavian Design Group.
BLOSSA färdas årligen till nya platser i världen för att smaksätta sin årgångsglögg. Tidigare har koordinaterna ställts in på bland annat England, El Salvador och Japan. BLOSSA 16 är en hemresa till Sverige, närmare bestämt det skafferi som går att finna i Norrlands milsvida skogar.
- Med BLOSSA 16 har jag velat skildra en utflykt i skogen som avslutas vid kvällning runt lägerelden, förklarar Åsa Orsvärn, Chief Blender på Blossa.
Kråkbäret växer vilt och täcker stora arealer i Norrland men finns även i övriga delar av Sverige i sin sydliga variant. Genom historien har kråkbäret ansetts vara läkande, kanske tack vara sina rikliga mängder antocyanider; högsta värden av alla bär tillsammans med blåbär.
- Kråkbäret är ett ibland bortglömt bär men i kråkbäret har vi framförallt funnit en ingrediens som bidrar med friskhet till vår årgångsglögg. Björksirap förädlad ur björksav adderar en rund sötma och rymmer toner av smörkola. Som en påminnelse om lägerelden har glöggen även en lätt rökighet. Tillsammans med klassiska glöggkryddor och noga utvalda viner har vi lyckats skapa en glögg som vi ärmycket stolta över, berättar Åsa Orsvärn.
- Kråkbäret är ett ibland bortglömt bär men i kråkbäret har vi framförallt funnit en ingrediens som bidrar med friskhet till vår årgångsglögg. Björksirap förädlad ur björksav adderar en rund sötma och rymmer toner av smörkola. Som en påminnelse om lägerelden har glöggen även en lätt rökighet. Tillsammans med klassiska glöggkryddor och noga utvalda viner har vi lyckats skapa en glögg som vi ärmycket stolta över, berättar Åsa Orsvärn.
Årets flaska kännetecknas av gröna nyanser; en påminnelse om skuggspelet i ett skogslandskap. I centrum finner vi typografi i guld likt en eld att samlas vid. Runtom dansar hjort, järv och björn. Bakom designen står konstnären Petra Börner och Scandinavian Design Group.
- Smaken är såklart central för BLOSSA men till årgångsglöggen lägger vi också stor vikt vid flaskans design. Blossa har vunnit många designpriser och det speciella i år är att vi har låtit en konstnär tolka glöggen och årets tema. Scandinavian Design Group har arbetat med Petra Börner, vars illustrationer bidrar till att BLOSSA 16 kan avnjutas både innan och efter att den är uppdrucken, säger Åsa Strömberg.
BLOSSA 16 finns i Systembolagets beställningssortiment från och med 1 oktober.
8 Sep 2016
Relaterade artiklar
Mest lästa
Tidningen
Prenumerera och ta del av branschnyheter, analyser, nya projekt, affärer och människorna bakom.
Läs mer
-
Här har logibokningarna ökat 31 procent under påskloven
"Det är fantastiskt att se"
-
Påskdukning med Årets Pelargon
Henna Wendelbos bästa tips
-
Tre enkla påskdrinkar
Must Flip It, Must Try och The Must Old Fashioned
-
Årets påsknyheter från Lakrids by Bülow
Efter önskemål är även dessa två favoriter tillbaka:
-
Hamburgerkedjan Max lanserar Big Classic
"Med lanseringen av Big Classic hämtar vi inspiration från vår historia och den burgare som vi lanserade i början på 70-talet"
-
Reitan Convenience samarbetar med Svenska Downföreningen
"De initiativ som vi genomför tillsammans är en viktig del av vår ambition för att skapa en inkluderande miljö"
-
Sara Kulturhus vann Träpriset 2024
"Våra diskussioner i juryn har kretsat kring att Sara Kulturhus har satt en ny standard och kommit att bli en symbol för en hel stads gröna omställning"