Denna sida innehåller information om alkoholhaltiga drycker och riktar sig endast till dig som har fyllt 25 år.


Gå vidare till hemsidan

 
 

McVegan - ny vegansk burgare på McDonald’s meny

 
McVegan - ny vegansk burgare på McDonald’s menyMcVegan - ny vegansk burgare på McDonald’s meny. McDonald’s Food Team har tillsammans med Anamma, ett varumärke inom Orkla Foods Sverige, utvecklat en helt ny vegansk burgare för McDonald’s meny. 

McVegan – som den nya burgaren heter – är först ut på menyn men samarbetet är långsiktigt och ger stora möjligheter att utveckla fler nya rätter och smaker. 

Vegetariskt och veganskt är en stark trend, och allt fler vill idag äta mer växtbaserat. Tillsammans har McDonald’s och Anamma utvecklat en ny vegansk burgare. Med McVegan på menyn blir det enkelt för alla att prova en god vegansk burgare oavsett om det är för den goda smaken eller för variation. Vegoburgaren från Anamma är baserad på protein från sojabönor och med huvudingrediensen från växtriket har burgaren mindre klimatpåverkan jämfört med en motsvarande animalisk burgare. 

- Vi är fantastiskt stolta över att McDonald’s väljer att bygga sin nya burgare på vegoburgare från Anamma. Det ger fler möjligheten att upptäcka hur gott och enkelt det är att äta veganskt, samtidigt som vi tillsammans minskar klimatavtrycket på vår planet, säger Nina Sandström, marknadschef Anamma.

Burgaren, som produceras i Sverige, har redan gjort succé i Finland där den under hösten testlanserades på ett begränsat antal restauranger. 28 december lanseras nu McVegan brett på McDonald’s meny både i Sverige och Finland.

- Det är både roligt och spännande att vi har inlett samarbetet med Orkla Foods Sverige och deras varumärke Anamma. Det betyder att vi får jobba med de bästa i branschen när det kommer till veganska produkter, och att vi kan erbjuda våra gäster en vegansk burgare som är utvecklad i Sverige. Vår ambition är att det ska finnas något på vår meny för alla 400 000 gäster som besöker oss varje dag och med McVegan breddar vi vårt erbjudande ytterligare, säger Staffan Ekstam, Head of Food Strategy McDonalds.



Av: Annika Rådlund Källa och foto: McDonald’s

 
 

 

 

Relaterade artiklar

Tidningen

Prenumerera och ta del av branschnyheter, analyser, nya projekt, affärer och människorna bakom.

Läs mer