Maträddartjänsten Karma inleder samarbete med Scandic i kampen mot matsvinn
4 Apr 2017
Karma-appen ger konsumenter möjlighet att köpa överskottsmat direkt från restauranger, bagerier, caféer och butiker som färdig take-away till högst halva priset och finns idag i ett flertal städer runtom i Sverige. Sedan lanseringen har konsumenter räddat över två ton mat från att slängas och sedan en månad tillbaka har konsumenter även kunnat rädda mat från livsmedelsbutiker genom ett avtal med dagligvaruaktören ICA. Nu är Scandic nästa stora jätte att sluta avtal med tjänsten.
- Matsvinn innebär en enorm belastning på miljön och bara i Sverige slängs det årligen 500 000 ton* mat som fortfarande är fullt ätbar där hotell, restauranger, butiker och caféer står för så mycket som en tredjedel av detta. Att vi då kan ansluta en så stor hotellaktör som Scandic till vår tjänst är ett enormt framsteg i kampen mot matsvinn vilket vi är otroligt stolta över, säger Hjalmar Ståhlberg Nordegren, vd och medgrundare av Karma.
Samarbetet inleds i Stockholm där det under veckan kommer att vara möjligt att rädda mat från ett tiotal Scandichotell bland annat Scandic Grand Central, Continental och Anglais. Inom de närmaste dagarna aktiveras även hotell i Göteborg, Malmö, Umeå, Västerås och Norrköping. Scandic har ett åttiotal hotell i Sverige och är den ledande hotellaktören i Norden. De arbetar sedan många är tillbaka med hållbarhet som ett viktigt fokusområde för koncernen med ambitionen att vara en ledande aktör inom hållbarhet.
- Målet är att alla våra restauranger i Sverige ska vara anslutna, det är ett busenkelt sätt för oss att minska avfallet och bidra till en bättre miljö. Maten ska ätas, inte kastas och här kan kunder och gäster köpa god mat till ett väldigt bra pris, säger Thomas Fankl, ansvarig för Scandics restaurangverksamhet i Sverige.
Karma har redan över 40.000 aktiva användare och över 200 restauranger anslutna och beräknar att minst tiodubbla antalet användare under 2017, bara under februari månad växte Karma med 80%.
* Källa: Naturvårdsverket, beräkning 2014
Om Karma
Karma är en digital plattform som hjälper restauranger, bagerier och matbutiker att minska sitt matsvinn och skona miljön. I Karma kan de sälja ut mat som annars riskerar att slängas och konsumenter får möjlighet att köpa god take-away till ett billigare pris. Karmas plattform gör det enkelt, roligt och dessutom lönsamt att rädda mat och vår målsättning är att ha en betydande inverkan på vår globala avfallsminimering och resursoptimering genom att förändra vårt sätt att konsumera mat och hantera våra resurser.
Av: Annika Rådlund Källa: Karma
4 Apr 2017
Relaterade artiklar
Mest lästa
Tidningen
Prenumerera och ta del av branschnyheter, analyser, nya projekt, affärer och människorna bakom.
Läs mer
-
Tess Medina vinnare av Sveriges mästerkock 2024
Den 18 april lanseras hennes första kokbok
-
Snart öppnar Clarion Hotel Karlatornet
Hotellet kommer erbjuda 300 hotellrum och de lyxigaste rumskategorierna har byggts inuti Karlatornet
-
Hobo Hotel tar konceptet till Finland
Lokala material har återanvänts, som natursten, terrazzo och tegel.
-
Ljudbubblor skapar bättre ljudmiljö på kontoret
En ny avhandling från Högskolan Väst undersöker om ljudmiljön på öppna kontor går att göra mer behaglig genom innovativ ljuddesign.
-
Nya smakkombinationer med Lakrids by Bülow
På den officiella Lakritsdagen arrangeras lakritsprovningar på 200 platser i sju länder
-
Wexiödisk utsedd till Bästa monter Gastronord 2024
"Vi har jobbat med våra montrar och budskap kontinuerligt för att få en röd tråd i detta"
-
Mästerkocken Christin Kashou och Penny Parnevik öppnar restaurang
"En plats för en god lunch i solen eller dejten som man aldrig vill ska ta slut"