Denna sida innehåller information om alkoholhaltiga drycker och riktar sig endast till dig som har fyllt 25 år.


Gå vidare till hemsidan

 
 

Maträddartjänsten Karma inleder samarbete med Scandic i kampen mot matsvinn

 
Maträddartjänsten Karma inleder samarbete med Scandic i kampen mot matsvinnKarma samarbetar med Scandic för att minska matsvinnet i hotellbranschen. Matsvinnsappen Karma lanserades i november 2016 och har sedan dess arbetat framgångsrikt  tillsammans med svenska restauranger, bagerier och caféer. Nu ökar Karma takten och tar ett rejält grepp om kampen mot matsvinn även i hotellbranschen genom att inleda ett rikstäckande samarbete med Scandic Hotels som första hotellkedja att ansluta sig till tjänsten.

Karma-appen ger konsumenter möjlighet att köpa överskottsmat direkt från restauranger, bagerier, caféer och butiker som färdig take-away till högst halva priset och finns idag i ett flertal städer runtom i Sverige. Sedan lanseringen har konsumenter räddat över två ton mat från att slängas och sedan en månad tillbaka har konsumenter även kunnat rädda mat från livsmedelsbutiker genom ett avtal med dagligvaruaktören ICA. Nu är Scandic nästa stora jätte att sluta avtal med tjänsten.

-          Matsvinn innebär en enorm belastning på miljön och bara i Sverige slängs det årligen 500 000 ton* mat som fortfarande är fullt ätbar där hotell, restauranger, butiker och caféer står för så mycket som en tredjedel av detta. Att vi då kan ansluta en så stor hotellaktör som Scandic till vår tjänst är ett enormt framsteg i kampen mot matsvinn vilket vi är otroligt stolta över, säger Hjalmar Ståhlberg Nordegren, vd och medgrundare av Karma.  

Samarbetet inleds i Stockholm där det under veckan kommer att vara möjligt att rädda mat från ett tiotal Scandichotell bland annat Scandic Grand Central, Continental och Anglais. Inom de närmaste dagarna aktiveras även hotell i Göteborg, Malmö, Umeå, Västerås och Norrköping. Scandic har ett åttiotal hotell i Sverige och är den ledande hotellaktören i Norden. De arbetar sedan många är tillbaka med hållbarhet som ett viktigt fokusområde för koncernen med ambitionen att vara en ledande aktör inom hållbarhet.

-          Målet är att alla våra restauranger i Sverige ska vara anslutna, det är ett busenkelt sätt för oss att minska avfallet och bidra till en bättre miljö. Maten ska ätas, inte kastas och här kan kunder och gäster köpa god mat till ett väldigt bra pris, säger Thomas Fankl, ansvarig för Scandics restaurangverksamhet i Sverige.

Karma har redan över 40.000 aktiva användare och över 200 restauranger anslutna och beräknar att minst tiodubbla antalet användare under 2017, bara under februari månad växte Karma med 80%.


* Källa: Naturvårdsverket, beräkning 2014


Om Karma
Karma är en digital plattform som hjälper restauranger, bagerier och matbutiker att minska sitt matsvinn och skona miljön. I Karma kan de sälja ut mat som annars riskerar att slängas och konsumenter får möjlighet att köpa god take-away till ett billigare pris. Karmas plattform gör det enkelt, roligt och dessutom lönsamt att rädda mat och vår målsättning är att ha en betydande inverkan på vår globala avfallsminimering och resursoptimering genom att förändra vårt sätt att konsumera mat och hantera våra resurser.



Av: Annika Rådlund Källa: Karma

 

 
 

 

 

Relaterade artiklar

Tidningen

Prenumerera och ta del av branschnyheter, analyser, nya projekt, affärer och människorna bakom.

Läs mer