Malmö öl- och whiskyfestival räknar med besöksrekord
28 Feb 2018
Ett växande intresse för öl i kombination med svenskarnas ökade matintresse tror Björn Lindell är viktiga faktorer som bidragit till Malmö öl- och whiskyfestivals framgång.
– Det är fantastiskt att se den utveckling vi gjort, från några tusen besökare till att vi i år räknar med 14 000 besökare, det visar vilket enormt intresse det finns för mat och dryck i regionen, säger Björn Lindell som grundat mässan.
Sveriges bryggerier har de senaste åren rapporterat en snabb ökning av antalet ölbryggerier i landet. På bara tio år har antalet ölbryggerier gått från cirka 30 till över 300.
– När vi startade för åtta år sedan fanns det inte särskilt många bryggerier i södra Sverige, det har förändrats radikalt. Dessutom har intresset för öl, whisky och andra alkoholdrycker växt väldigt mycket och folk är i regel mer pålästa och nyfikna när det kommer till mat och dryck än tidigare, säger Björn Lindell.
Den gastronomiska stjärnglansen över Skåne har också bidragit till mässans popularitet. De senaste åren har flera skånska restauranger tilldelats stjärnor i Guide Michelin.– Skåne och södra Sverige är en väldigt intressant gastronomisk region just nu som lockar många mat- och dryckesintresserade. Det märks verkligen att det finns ett ökat intresse för mat och dryck i regionen som smittar av sig på vår mässa.
Björn Lindell startade själv sin karriär som sommelier i restaurangbranschen, men fann att södra Sverige saknade en bra och etablerad mässa in om öl, whisky och andra alkoholdrycker. 2010 bestämde han sig för att pröva vingarna och startade Smak av whisky som senare blev Malmö öl- och whiskyfestival.
– Det har varit en fantastisk resa. Att driva en mässa av det här slaget är ett hårt arbete som jag aldrig hade kunnat göra utan mina fantastiska kollegor. Jag är väldigt glad för den utveckling vi haft och att kunna säga att vi idag faktiskt är störst i södra Sverige.
Fakta Malmö öl- och whiskyfestival
Södra Sveriges största mässa inom öl och destillat som arrangeras för åttonde gången den 9-10 mars på Malmömässan.6000 portioner mat serveras och närmare 20 000 liter öl dricks.14 000 besökare förväntas kommer till årets mässa.Över 100 utställare med över 500 olika drycker.
Av: Annika Rådlund Källa och foto: Malmö öl-och whiskyfestival
28 Feb 2018
Relaterade artiklar
Mest lästa
Tidningen
Prenumerera och ta del av branschnyheter, analyser, nya projekt, affärer och människorna bakom.
Läs mer
-
Här har logibokningarna ökat 31 procent under påskloven
"Det är fantastiskt att se"
-
Påskdukning med Årets Pelargon
Henna Wendelbos bästa tips
-
Tre enkla påskdrinkar
Must Flip It, Must Try och The Must Old Fashioned
-
Årets påsknyheter från Lakrids by Bülow
Efter önskemål är även dessa två favoriter tillbaka:
-
Hamburgerkedjan Max lanserar Big Classic
"Med lanseringen av Big Classic hämtar vi inspiration från vår historia och den burgare som vi lanserade i början på 70-talet"
-
Reitan Convenience samarbetar med Svenska Downföreningen
"De initiativ som vi genomför tillsammans är en viktig del av vår ambition för att skapa en inkluderande miljö"
-
Sara Kulturhus vann Träpriset 2024
"Våra diskussioner i juryn har kretsat kring att Sara Kulturhus har satt en ny standard och kommit att bli en symbol för en hel stads gröna omställning"