Här erbjuder uteserveringen solkräm på fat
29 Jun 2017
Att solkräm inte finns nära till hands är den främsta anledningen till varför svenskarna missar att smörja in sig. Det visar en ny Novus-undersökning som gjorts på uppdrag av Apotek Hjärtat.
Under sommarmånaderna är det lätt att bränna sig även i Sverige, vilket de flesta svenskar är medvetna om. Fyra av tio använder därför oftast solskyddskräm när de befinner sig i solen. Men det finns tillfällen då man missar att smörja in sig och den vanligaste anledningen är att man inte har någon solkräm tillgänglig. Det visar Apotek Hjärtats senaste Novus-undersökning.
Samtidigt visar undersökningen att många har bränt sig på en uteservering, i åldrarna 18 till 29 år är det så mycket som var femte person. För att uppmuntra fler till att skydda sig mot solens strålar på caféer, barer och restauranger lanserar nu Apotek Hjärtat solkräm på fat. Krämen har solskyddsfaktor 20 och kommer i en särskilt framtagen solskyddstapp, likt de dryckestappar som finns för drycker på restauranger och barer.
– Vi är bra på att skydda oss mot UV-strålning när vi solar och badar. Men vi ser att man vid andra tillfällen missar att smörja in sig trots att man sitter i solen flera timmar. Uteserveringar är ett bra exempel där många passar på att sitta ute längre stunder när det äntligen bjuds på fint väder. Jag hoppas att vår solskyddstapp kan uppmuntra fler att tänka ”varannan solskydd” i sommar, säger Annika Svedberg, chefsapotekare på Apotek Hjärtat.
Apotek Hjärtats Novus-undersökning visar även att kvinnor i genomsnitt är bättre på att skydda sig mot solen än män. Varannan kvinna använder kontinuerligt solskyddskräm under sommarhalvåret medan endast var tredje man skyddar sig.
De vanligaste platserna att använda solkräm på är på stranden (66 %), på sjön/havet (40 %) samt i trädgården (30 %). Endast 7 procent av de tillfrågade smörjer in sig när man sitter på en uteservering.
Om Solkräm på fat
Solskyddstappen kommer initialt att finnas tillgänglig på takbaren Barrio i Hornhuset vid Hornstull i Stockholm. Solkrämen SPF 20 är av Apotek Hjärtats egna märke Apolosophy och tappas upp i mindre glas och går att beställa gratis vid bardisken under juli.
Om undersökningen:
Undersökningen är genomförd av Novus på uppdrag av Apotek Hjärtat under juni 2017 och har
1 019 respondenter. Undersökningen är statistiskt säkerställd och är genomförd via webbenkäter.
Av: Annika Rådlund Källa: Apotek Hjärtat
Med 390 apotek runt om i landet och en omsättning på cirka 12 miljarder kronor är Apotek Hjärtat Sveriges största privata apoteksaktör. Apotek Hjärtat är en del av Ica gruppen.
www.apotekhjartat.se
29 Jun 2017
Relaterade artiklar
Mest lästa
Tidningen
Prenumerera och ta del av branschnyheter, analyser, nya projekt, affärer och människorna bakom.
Läs mer
-
Här har logibokningarna ökat 31 procent under påskloven
"Det är fantastiskt att se"
-
Påskdukning med Årets Pelargon
Henna Wendelbos bästa tips
-
Tre enkla påskdrinkar
Must Flip It, Must Try och The Must Old Fashioned
-
Årets påsknyheter från Lakrids by Bülow
Efter önskemål är även dessa två favoriter tillbaka:
-
Hamburgerkedjan Max lanserar Big Classic
"Med lanseringen av Big Classic hämtar vi inspiration från vår historia och den burgare som vi lanserade i början på 70-talet"
-
Reitan Convenience samarbetar med Svenska Downföreningen
"De initiativ som vi genomför tillsammans är en viktig del av vår ambition för att skapa en inkluderande miljö"
-
Sara Kulturhus vann Träpriset 2024
"Våra diskussioner i juryn har kretsat kring att Sara Kulturhus har satt en ny standard och kommit att bli en symbol för en hel stads gröna omställning"