Han vann cocktailtävlingen The North, The Cooper & Men of Tain
5 Jun 2017
För andra året i rad har Glenmorangie sökt Sveriges bästa skapare av cocktails med Glenmorangies single malt whisky som bas. Efter ett flertal inskickade bidrag till tävlingen utsågs tio av dem till ambassadörer och finalister för Men of Tain. De har genom medverkan i workshops under våren lärt sig allt om Glenmorangies historia, traditioner och ritualer av den kända barprofilen Robert Radovic. Vinnaren blev Svante Lindberg med vinnarcocktailen Pictish fashion. Svante som till vardags arbetar på Haymarket by Scandic kan nu titulera sig som Sveriges cocktailmästare.
- Jag är mållös och överväldigad! Det är väldigt roligt då jag har en förkärlek till whisky och ett genuint intresse för just Glenmorangie, och jag tror det var min passion som lyste igenom. Inspirationen till min drink fick jag från Glenmorangie Original, både dryck och flaska. Den har fräscha smaker av citrus med eleganta toner av honung samt smak av torv, gräs och gröna äpplen, vilket passar min whiskycocktail, säger Svante Lindberg.
Juryns motivering:
Svante har lyckats göra en drink som är komplex och har en överraskande sammansättning med nya smaker. En fin och ärlig presentation med god kunskap kring Glenmorangie, som framkom i hela framförandet. Svante är en sann ambassadör för Glenmorangie.
Recept Pictish fashion:
60 ml Glenmorangie Original
20 ml socker på honung, Sancerre, Belsazar White (Vermouth), äpple och jordgubbar
En skvätt Absinthe
Rör allt och lägg ner fem korn torkad kardemumma.
De tävlade i Men of Tain:
Felix Heyman, barchef Hotel Pigalle, Göteborg.
Mattias Hillberg, bartender Drinks 20, Göteborg.
Theo Backman, bartender Taket, Linköping.
Victor Kling, barchef The Dubliner/Punch, Halmstad.
Niklas Tannemyr, bartender Care/Of, Malmö.
Dante Siveland, bartender Haymarket by Scandic, Stockholm.
Svante Lindberg, bartender Haymarket by Scandic, Stockholm.
Roberto Escobar, bartender First Hotel Reisen, Stockholm.
Karl Ljungblad, bartender Tap Room Kungsholmen, Stockholm.
Alexander Alvarez, barchef Hallwylska, Stockholm.
De tävlande ambassadörerna har skapat varsin signaturcocktail baserat på sin personliga tolkning av Glenmorangie och tillsammans med fotografen Hampus Danielsson skapat och förevigat unika drink- och personporträtt. Deltagarna har också under våren serverat och sålt sina signaturdrinkar i barerna där de arbetar samt skapat spridning i sina och barernas sociala medier så som Instagram, Facebook och Swig, cocktailälskarnas egen kanal.
Tävlingens final kombinerade vernissage med presentationer av samtliga porträtt och cocktails, där Men of Tains kreativa arbete bedömdes av en professionell jury utifrån kriterierna: utförande, utseende, smak och kreativitet. Porträtten var till försäljning och alla intäkter gick till välgörande ändamål. Expertjuryn bestod av: Linda Hellman, Brand Manager Glenmorangie Sverige, Robert Radovic, seniorkonsult på Liquid Management och Jonas Kleerup, väletablerad kurator och konstkritiker.
Av: Annika Rådlund Källa och foto: Glenmorangie
5 Jun 2017
Relaterade artiklar
Mest lästa
Tidningen
Prenumerera och ta del av branschnyheter, analyser, nya projekt, affärer och människorna bakom.
Läs mer
-
Här har logibokningarna ökat 31 procent under påskloven
"Det är fantastiskt att se"
-
Påskdukning med Årets Pelargon
Henna Wendelbos bästa tips
-
Tre enkla påskdrinkar
Must Flip It, Must Try och The Must Old Fashioned
-
Årets påsknyheter från Lakrids by Bülow
Efter önskemål är även dessa två favoriter tillbaka:
-
Hamburgerkedjan Max lanserar Big Classic
"Med lanseringen av Big Classic hämtar vi inspiration från vår historia och den burgare som vi lanserade i början på 70-talet"
-
Reitan Convenience samarbetar med Svenska Downföreningen
"De initiativ som vi genomför tillsammans är en viktig del av vår ambition för att skapa en inkluderande miljö"
-
Sara Kulturhus vann Träpriset 2024
"Våra diskussioner i juryn har kretsat kring att Sara Kulturhus har satt en ny standard och kommit att bli en symbol för en hel stads gröna omställning"