Detta stör sig hotellgästerna på hos andra gäster
21 Apr 2016
Handdukar utplacerade på solstolarna på hotellet tidigt på morgonen och att gästerna som placerat ut sina prylar på solstolarna lyser med sin frånvaro halva förmiddagen – det gillas inte av andra gäster. Paxade solstolar är nämligen en av de saker som allra flest svenskar stör sig på – när det gäller andra gästers beteenden – på hotell utomlands. 23 procent av svenskarna uppger att detta är främsta störningsmomentet på semesterhotellet. Lika många tycker att högljudda och skrikande barn är det värsta störningsmomentet.
– Det är inte populärt bland svenskarna att andra gäster på hotellet tar för sig på deras bekostnad eller inte visar hänsyn. Att andra gäster paxar solstolar eller att barn härjar och skriker upplevs därför som de värsta störningsmomenten, när svenskarna uttalar sig om andra gäster på utlandshotellen, säger Karin Starkman Ahlstedt, PR- och kommunikationsansvarig Ticket Privatresor.
På tredje plats på störningslistan kommer festande ungdomar, 14 procent. Att svenskarna störs av andra hotellgäster, som till exempel barn eller ungdomar, bidrar till att charterarrangörernas koncepthotell blir allt populärare.
– Vi ser att fler kunder efterfrågar koncepthotell, särskilt bland par som åker utan barn på semestern. Genom att boka ”vuxenhotell” för par utan barn slipper de både barnskrik och skvätt från lekande barn i poolen, säger Karin Starkman Ahlstedt.
Men det är inte bara andra gäster som utgör störningsmoment på utlandshotellen. Även själva hotellet kan ge upphov till irritation. Allra mest stör sig svenskarna på att hotellet de bokat inte lever upp till standarden (39 procent). Dålig mat (38 procent) och dåligt städade rum (34 procent) är nästan lika störande.
5 i topp – svenskarna tycker till om andra gäster
1. Hotellgäster som paxar solstolar tidigt på morgonen, 23 procent
2. Högljudda och skrikande barn, 23 procent
3. Festande ungdomar, 14 procent
4. Hotellgrannar som har högljutt sex, 4 procent
5. Barn och vuxna som skvätter på solande när de badar i poolen, 4 procent
9 i topp – svenskarna tycker till om själva hotellet
1. När hotellet inte lever upp till den utlovade standarden, 39 procent
2. Dålig mat, 38 procent
3. Dåligt städade rum, 34 procent
4. Lyhörda rum, 24 procent
5. Wifi fungerar dåligt, 18 procent
6. Det går inte att justera temperatur (för varmt/kallt), 17 procent
7. Krångligt att koppla upp sig mot wifi, 9 procent
8. Långa in och utcheckningstider, 9 procent
9. Ljus bakom rullgardinen som väcker mig, 3 procent
Övrigt
Det finns inget som stör mig på hotell, 7 procent
Jag bor aldrig på hotell utomlands, 6 procent
Annat, 4 procent
Källa: Tickets Novus-undersökning. 1014 respondenter, riksrepresentativt urval, svarar på frågan ”Vad av följande är de främsta störningsmomenten på hotellet när du är utomlands?” Flera svar möjliga.
21 Apr 2016
Relaterade artiklar
Mest lästa
Tidningen
Prenumerera och ta del av branschnyheter, analyser, nya projekt, affärer och människorna bakom.
Läs mer
-
Tess Medina vinnare av Sveriges mästerkock 2024
Den 18 april lanseras hennes första kokbok
-
Snart öppnar Clarion Hotel Karlatornet
Hotellet kommer erbjuda 300 hotellrum och de lyxigaste rumskategorierna har byggts inuti Karlatornet
-
Hobo Hotel tar konceptet till Finland
Lokala material har återanvänts, som natursten, terrazzo och tegel.
-
Ljudbubblor skapar bättre ljudmiljö på kontoret
En ny avhandling från Högskolan Väst undersöker om ljudmiljön på öppna kontor går att göra mer behaglig genom innovativ ljuddesign.
-
Nya smakkombinationer med Lakrids by Bülow
På den officiella Lakritsdagen arrangeras lakritsprovningar på 200 platser i sju länder
-
Wexiödisk utsedd till Bästa monter Gastronord 2024
"Vi har jobbat med våra montrar och budskap kontinuerligt för att få en röd tråd i detta"
-
Mästerkocken Christin Kashou och Penny Parnevik öppnar restaurang
"En plats för en god lunch i solen eller dejten som man aldrig vill ska ta slut"