Dejting, musiktjänst och kassa i restaurangens egna app
18 Mar 2016
– Just nu bygger vi vårt eget kassasystem, som är integrerat i telefonen. berättar delägare Fredrik Mattson.
Pinchos har över 400 000 nedladdade appar och en tredje generation appmjukvara i utveckling. 100% av Pinchos gäster använder appen för beställning och över 75% av Pinchos gäster betalar idag med telefonen.
2015 expanderade kedjan kraftigt med tio restauranger.
–Vi öppnar för närvarande i snitt en Pinchos i månaden och den takten förväntas öka så snart vi hinner ikapp med bygget av organisationen , berättar Magnus Larsson delägare i Pinchos.
Hösten 2016 höjer man takten och blickar både norrut och mot huvudstaden. Pinchos planerar också för lansering internationellt. Målsättningen är nu 40 enheter, med en kedjeomsättning på 500 mkr i slutet av 2017.
Till följd av detta toppar Pinchos idag listan över nedladdade mat&
dryckesappar i App Store och Google play framför stora företag som ICA, Systembolaget och McDonalds. På frågan “ Kan ett appbaserat
restaurangkoncept verkligen fungera? ” finns i Pinchos fall onekligen ett enda
svar: Ja.
– Vårt koncept innebär en effektivisering av det traditionella serviceflödet på en
restaurang. Tack vare appen får personalen mer tid med gästerna. Gästerna gör en
del av jobbet och får träffa kocken på köpet, därmed kan vi hålla lägre priser. Lite
Ikeatänk helt enkelt ” säger Magnus Larsson,
Tekniken
Samtidigt står Pinchos inför sin största utmaning hittills på teknikfronten. I Pinchos tredje generations mjukvara kommer kassasystemet helt flyttas in i telefonen och
kommunikationen med varje specifik gäst kommer att stå än mer i fokus.
– Just nu bygger vi vårt eget kassasystem, som är integrerat i telefonen. Dessutom jobbar vi på att implementera bl.a. iBeacons, dating och musiktjänster i appen allt
för att skapa en än mer unik upplevelse för gästen, berättar Fredrik Mattson, delägare och upphovsman till appidén.
FAKTA:
Konceptet: Pinchos affärsidé är en svensk originalidé unik i sitt slag och skiljer sig från det traditionella restaurangkonceptet, då man har placerat flera av servicemomenten i kedjans egenutvecklade app. I appen hanterar gästerna själva bordsbokning, beställning av mat/dryck, betalning och lojalitetsprogram.
Ägare till bolaget Viento AB är grundarna Fredrik Mattsson, Johannes Räfsby samt makarna Magnus & Jessica Larsson.
Antal restauranger: Nummer 17 öppnar i slutet av mars
Kedjeomsättning: ca. 300 mkr
Övrigt: Franchisebolaget Viento AB omsättning 2015 var ca. 50 mkr. Pinchos startade 2012 på Götabergsgatan i Göteborg .
Pinchos app ligger på förstaplats bland nedladdade mat&
dryckesappar, på 10:eplats bland alla Sveriges nedladdade appar och man flyttar nu in kassan i telefonen.
18 Mar 2016
Relaterade artiklar
Mest lästa
Tidningen
Prenumerera och ta del av branschnyheter, analyser, nya projekt, affärer och människorna bakom.
Läs mer
-
Tess Medina vinnare av Sveriges mästerkock 2024
"Äntligen kan jag skrika ut att jag vunnit!"
-
Snart öppnar Clarion Hotel Karlatornet
Hotellet kommer erbjuda 300 hotellrum och de lyxigaste rumskategorierna har byggts inuti Karlatornet
-
Hobo Hotel tar konceptet till Finland
Lokala material har återanvänts, som natursten, terrazzo och tegel.
-
Ljudbubblor skapar bättre ljudmiljö på kontoret
En ny avhandling från Högskolan Väst undersöker om ljudmiljön på öppna kontor går att göra mer behaglig genom innovativ ljuddesign.
-
Wexiödisk utsedd till Bästa monter Gastronord 2024
"Vi har jobbat med våra montrar och budskap kontinuerligt för att få en röd tråd i detta"
-
Mästerkocken Christin Kashou och Penny Parnevik öppnar restaurang
"En plats för en god lunch i solen eller dejten som man aldrig vill ska ta slut"
-
Rösta på vem som har Gastronords bästa monter
Du som röstar kan vinna fina priser!