De har minskat sitt matsvinn med 25 procent
12 Jun 2016
Fazer Food Services har länge gjort regelbundna mätningar av matsvinn med målet att hålla det på en så låg nivå som möjligt. Både det som kommer ifrån köket, så kallat kökssvinn, och gästsvinn, det som lämnas på tallrikarna. Sedan 2015 används mer detaljerade metoder för att på djupet analysera svinnet och skapa en större medvetenhet, samtidigt som det genomförs kampanjer i restaurangerna för att engagera gästerna. I den senaste som genomfördes i maj så minskade matsvinnet med 25 procent jämfört med föregående kampanj.
– Ett av Fazer Food Services miljömål för 2016 är att minska mängden matsvinn med totalt tio gram per portion och under den senaste kampanjen lyckades vi minska med nästan 16 gram per portion och totalt 1,3 ton, säger Jonny Zackrisson, kvalitets- och miljöchef på Fazer Food Services.
Under kampanjen minskade mängden gästsvinn med hela 30 procent. Det är det bästa resultatet i Fazer Food Services historia. Merparten av det som slängs är bikomponenter som till exempel pasta och potatis, vilket även har en mindre miljöpåverkan. Jonny Zackrisson förklarar resultatet med att matsvinn i relation till hållbarhet är något som engagerar både medarbetare och gäster.
– Att mäta matsvinn är inget nytt för oss, men de nya metoderna hjälper oss bli mer medvetna om orsakerna, vilka åtgärder som kan vidtas och hur vi kan engagera våra gäster. Det är tydligt att vårt nya arbetssätt bidrar till fantastiska resultat som ser mycket lovande ut för arbetet med våra miljömål för 2016, avslutar Jonny Zackrisson.
Fazer Food Services
Fazer är ett internationellt familjeägt företag som erbjuder bageri-, konfektyr-, kex- och spannmålsprodukter samt måltids- och cafétjänster. Koncernen har egen verksamhet i åtta länder och export till cirka 40 länder. I år firar Fazer 125-årsjubileum och att det är 150 år sedan företagets grundare Karl Fazer föddes. Fazerkoncernens omsättning 2015 uppgick till mer än 1,5 miljarder euro och antalet anställda till närmare 15 000. De flesta restauranger drivs under varumärket Amica och från 2013 även under varumärket Fazer. De cirka 200 enheter i Sverige finns bland annat på företag, skolor, universitet och sjukhus samt inom äldrevård och försvar och vi är cirka 1500 anställda.
12 Jun 2016
Relaterade artiklar
Mest lästa
Tidningen
Prenumerera och ta del av branschnyheter, analyser, nya projekt, affärer och människorna bakom.
Läs mer
-
Snart öppnar Clarion Hotel Klaratornet
Hotellet kommer erbjuda 300 hotellrum och de lyxigaste rumskategorierna har byggts inuti Karlatornet
-
Hobo Hotel tar konceptet till Finland
Lokala material har återanvänts, som natursten, terrazzo och tegel.
-
Ljudbubblor skapar bättre ljudmiljö på kontoret
En ny avhandling från Högskolan Väst undersöker om ljudmiljön på öppna kontor går att göra mer behaglig genom innovativ ljuddesign.
-
Wexiödisk utsedd till Bästa monter Gastronord 2024
"Vi har jobbat med våra montrar och budskap kontinuerligt för att få en röd tråd i detta"
-
Mästerkocken Christin Kashou och Penny Parnevik öppnar restaurang
"En plats för en god lunch i solen eller dejten som man aldrig vill ska ta slut"
-
Rösta på vem som har Gastronords bästa monter
Du som röstar kan vinna fina priser!
-
Årets tävlingar på Gastronord
6 stora tävlingar arrangeras på Gastronord på Stockholmsmässan