Arbetsmiljöverket inspekterar hotell- och restaurangbranschen
7 Feb 2018
Regeringen pekar i sin arbetsmiljöstrategi på att det behövs insatser för att stärka den organisatoriska och sociala arbetsmiljön. Faktorer som ledning och styrning, kommunikation och socialt samspel är nu den näst vanligaste orsaken till arbetssjukdom och ligger bakom var tredje arbetsskadeanmälan. Om risker inom dessa områden identifieras och förebyggs påverkas också säkerhetsaspekter i arbetet. För stor arbetsbelastning kan medföra att anställda tar risker som att lyfta tungt eller att använda arbetsverktyg på ett felaktigt sätt.
– Ingen ska behöva bli sjuk eller skadas på grund av sitt jobb. Därför vill vi att fler arbetsgivare tar ansvar för att man i samverkan med sina anställda bedriver ett systematiskt arbetsmiljöarbete enligt det regelverk som finns. Då kan man förebygga ohälsa och olyckor på jobbet. Alla tjänar på att agera innan det är för sent både ur ett mänskligt och ekonomiskt perspektiv, säger Fredrik Hedlund, projektledare för inspektionsinsatsen på Arbetsmiljöverket.
Den särskilda inriktningen innebär att Arbetsmiljöverket kommer att fokusera inspektionerna på ohälsa och olyckor kopplade till arbetsbelastning, arbetstidens förläggning och kränkande särbehandling men även till hot och våld. En av anledningarna till att hotell- och restaurangbranschen, som ofta ses som ett genomströmningsyrke för unga, nu inspekteras är för att förhållandevis få arbetsskador och arbetssjukdomar anmäls där.
Rutiner för att identifiera risker viktiga Oklarheter i förväntningar samt obalans mellan de krav den anställde har på sig och de resurser hen har för att lösa sina arbetsuppgifter kan vara orsaker både till ohälsa och olyckor. Kränkande särbehandling som mobbning eller sexuella trakasserier kan också bidra. Arbetsplatsen måste därför ha rutiner för att identifiera sådana arbetsmiljörisker och kunskap om hur de kan förebyggas och hanteras. Arbetstidens förläggning med scheman som tar hänsyn till återhämtning är också en viktig aspekt för en hälsosam arbetssituation.
– Individen upplever ofta symptom men orsakerna finns på organisatorisk nivå. Det är viktigt att skilja på symptom och orsak och inte lägga ansvaret på individen. Vi måste fråga oss hur arbetet organiseras och hur det sociala samspelet på arbetsplatsen fungerar, säger Fredrik Hedlund.
Av: Annika Rådlund Källa: Arbetsmiljöverket
Foto: Mia Åkerman
7 Feb 2018
Relaterade artiklar
Mest lästa
Tidningen
Prenumerera och ta del av branschnyheter, analyser, nya projekt, affärer och människorna bakom.
Läs mer
-
Tess Medina vinnare av Sveriges mästerkock 2024
Den 18 april lanseras hennes första kokbok
-
Snart öppnar Clarion Hotel Karlatornet
Hotellet kommer erbjuda 300 hotellrum och de lyxigaste rumskategorierna har byggts inuti Karlatornet
-
Hobo Hotel tar konceptet till Finland
Lokala material har återanvänts, som natursten, terrazzo och tegel.
-
Ljudbubblor skapar bättre ljudmiljö på kontoret
En ny avhandling från Högskolan Väst undersöker om ljudmiljön på öppna kontor går att göra mer behaglig genom innovativ ljuddesign.
-
Nya smakkombinationer med Lakrids by Bülow
På den officiella Lakritsdagen arrangeras lakritsprovningar på 200 platser i sju länder
-
Wexiödisk utsedd till Bästa monter Gastronord 2024
"Vi har jobbat med våra montrar och budskap kontinuerligt för att få en röd tråd i detta"
-
Mästerkocken Christin Kashou och Penny Parnevik öppnar restaurang
"En plats för en god lunch i solen eller dejten som man aldrig vill ska ta slut"