Wayne’s Coffee blir Sveriges första KRAV-märkta kafékedja
22 Jan 2016
Certifieringen innebär till exempel att kaffet, mjölken, yoghurten och de mest populära bakverken blir ekologiska. På menyn finns en mängd ekologiska och KRAV-märkta storsäljare, som morotskaka, chokladboll och kladdkaka. Totalt finns nu ett femtiotal nya KRAV-märkta eller ekologiska produkter i sortimentet hos företagets 91 svenska kaféer, vilket innebär att Wayne’s Coffee blir den första KRAV-certifierade kafékedjan.
– Vi har alltid strävat efter att erbjuda den allra bästa kaféupplevelsen med produkter som är ansvarsfullt producerade. Vi är långt ifrån klara, men certifieringen är ett kvitto på arbetet vi lagt ned hittills och det känns väldigt bra att nu kunna erbjuda våra gäster ett så stort utbud av KRAV-märkta och ekologiska produkter, säger Anders Stål, vd Wayne’s Coffee.
KRAV är Sveriges mest kända miljömärkning för mat, uppbyggd på ekologisk grund med särskilt höga krav på djuromsorg, hälsa, socialt ansvar och klimatpåverkan. Restauranger kan KRAV- certifieras med ett, två eller tre KRAV-märken för att visa matgästerna hur stor del av restaurangens mat som är tillagad med godkända råvaror. Ju fler godkända råvaror desto fler KRAV-märken:
Ett märke = 25 % godkända produkter eller 15 godkända livsmedel
Två märken = minst 50 % godkända produkter
Tre märken = minst 90 % godkända produkter
Wayne’s Coffee är certifierad på nivå ett och ambitionen är att kontinuerligt erbjuda fler KRAV-märkta och ekologiska produkter.
– Det här är bara början på en lång resa mot en ännu godare och grönare fika. Att kunna påverka hela kedjan från jord till bord är en viktig drivkraft och vi har redan sett hur certifieringen gett ringar på vattnet. Många av våra leverantörer har KRAV-märkt sig för att kunna tillgodose våra behov, och vi ser fram emot allt fler nöjda kunder som uppskattar en miljövänligare kaféupplevelse, säger Daniel Nordström, produktutvecklingschef, Wayne’s Coffee.
– Wayne’s Coffees satsning är ett bra exempel på hur certifieringen påverkar inte bara kafégästen utan hela leverantörskedjan, och visar på ett stort engagemang för råvarornas ursprung och smak, säger Lars Nellmer, vd KRAV.
En KRAV-certifiering innebär att mängden och typen av råvaror kontrolleras av ett oberoende certifieringsföretag, så kallad tredjepartscertifiering. Wayne’s Coffee kedje-certifieras av certifieringsföretaget SMAK.
Om Wayne's Coffee
Wayne´s Coffee är ett familjeägt, svenskt företag och öppnade det första kaféet 1994 i Stockholm. Där och då sattes standarden för det moderna nordiska kafékonceptet i Sverige – själva bilden av hur, var och när vi fikar i stadsmiljö.
Wayne’s Coffee är sedan 2016 den första KRAV-certifierade kafékedjan i Sverige. De har cirka 140 kaféer i 6 länder och möter mer än 40 000 kafégäster varje dag och omsätter 550 miljoner kronor.
22 Jan 2016
Relaterade artiklar
Mest lästa
Tidningen
Prenumerera och ta del av branschnyheter, analyser, nya projekt, affärer och människorna bakom.
Läs mer
-
Tess Medina vinnare av Sveriges mästerkock 2024
Den 18 april lanseras hennes första kokbok
-
Snart öppnar Clarion Hotel Karlatornet
Hotellet kommer erbjuda 300 hotellrum och de lyxigaste rumskategorierna har byggts inuti Karlatornet
-
Hobo Hotel tar konceptet till Finland
Lokala material har återanvänts, som natursten, terrazzo och tegel.
-
Ljudbubblor skapar bättre ljudmiljö på kontoret
En ny avhandling från Högskolan Väst undersöker om ljudmiljön på öppna kontor går att göra mer behaglig genom innovativ ljuddesign.
-
Nya smakkombinationer med Lakrids by Bülow
På den officiella Lakritsdagen arrangeras lakritsprovningar på 200 platser i sju länder
-
Wexiödisk utsedd till Bästa monter Gastronord 2024
"Vi har jobbat med våra montrar och budskap kontinuerligt för att få en röd tråd i detta"
-
Mästerkocken Christin Kashou och Penny Parnevik öppnar restaurang
"En plats för en god lunch i solen eller dejten som man aldrig vill ska ta slut"