Sansu med yuzufrukt
16 Okt 2015
Yuzufrukten används i allt från exotiska cocktails till aromatiska smaksättare i desserter. Den sällsynta frukten ser ut som en skrovlig liten grapefrukt, men dess smak är uppfriskande syrlig och aromatisk, som en blandning mellan grapefrukt och mandarin. Tack vare sitt höga c-vitamintal och rika innehåll av flavonoider omtalas yuzun ibland som en superfrukt och den har också traditionellt använts för att förebygga mot förkylningar och göra huden mjuk.
Vid vintersolståndet brukar man i Japan lägga yuzufrukter i varmt vatten och sedan ta ett renande bad i vattnet medan frukternas essentiella oljor verkar välgörande för både kropp och själ. Traditionen som kallas yuzuyu är flera hundra år gammal och ett tecken på fruktens speciella ställning.
Det är dock inom matlagning som yuzun haft störst genomslag. Yuzu-martinis, ales, vinäger, macarons och sorbeter är bara några exempel på vad den välsmakande frukten används för att ge smak till. Nu lanseras också Sansu, världens första dryckesserie baserad på yuzufruktens syrliga juice.
Fröet till Sansu föddes när grundaren Saehwan Park var på besök hos sin släkt i Sydkorea. Han insåg då att juicen som är en omisskännlig del av den koreanska kulturen skulle fungera perfekt som bas för en serie juicedrycker som skulle kunna uppskattas över hela världen. Efter ett år av utveckling lanserades Sansu för första gången i London 2014.
Sansus drycker riktar sig till alla som vill leva ett hälsosamt liv och samtidigt letar efter nya spännande smakupplevelser. En flaska (250 ml) tillhandahåller 150 % av det rekommenderade C-vitaminintaget och innehåller dessutom en mängd flavonoider och antioxidanter.
Sansus drycker kommer i fyra smaker:
Yuzu original
Yuzu & päron
Yuzu & rosa guava
Yuzu & blåbär
Sansu lanseras i Sverige under hösten 2015.
Beriksson är ett västsvenskt familjeföretag med säte i Trollhättan. Företaget importerar och distribuerar gourmetprodukter från Italien, Frankrike, Ecuador, Schweiz, England och Vietnam och distribuerar även lokala svenska produkter.
http://beriksson.net/
16 Okt 2015
Relaterade artiklar
Mest lästa
Tidningen
Prenumerera och ta del av branschnyheter, analyser, nya projekt, affärer och människorna bakom.
Läs mer
-
Här har logibokningarna ökat 31 procent under påskloven
"Det är fantastiskt att se"
-
Påskdukning med Årets Pelargon
Henna Wendelbos bästa tips
-
Tre enkla påskdrinkar
Must Flip It, Must Try och The Must Old Fashioned
-
Årets påsknyheter från Lakrids by Bülow
Efter önskemål är även dessa två favoriter tillbaka:
-
Hamburgerkedjan Max lanserar Big Classic
"Med lanseringen av Big Classic hämtar vi inspiration från vår historia och den burgare som vi lanserade i början på 70-talet"
-
Reitan Convenience samarbetar med Svenska Downföreningen
"De initiativ som vi genomför tillsammans är en viktig del av vår ambition för att skapa en inkluderande miljö"
-
Sara Kulturhus vann Träpriset 2024
"Våra diskussioner i juryn har kretsat kring att Sara Kulturhus har satt en ny standard och kommit att bli en symbol för en hel stads gröna omställning"