O’Learys lanserar eget öl
4 Sep 2015
O’Learys medarbetare har fått chansen att tävla i ”Brewmaster Challenge”, en tävling i att ta fram O’Learys egna öl. De fyra ölkunniga vinnarna har sedan tillsammans med bryggmästarna på Backyard Brewery i Falkenberg utvecklat ett fatöl med säljstart idag, 4 september.
– Jag tyckte att det var väldigt roligt att åka till Falkenberg med de andra vinnarna för att tillsammans skapa ölet, säger Maria Käcker från O’Learys i Norrköping som var en av vinnarna i ”Brewmaster Challenge”. Det känns härligt att kunna rekommendera vår egen öl till gästerna, som vi skapat för dem. Jag tycker också att det är kul att det passar lika bra till popcorn i baren, som till ribs i restaurangen.
Backyard Home Run A.P.A. ska vara en smakrik och lättdrucken American Pale Ale som passar både till mat och för mingel men som samtidigt flörtar med ölnörden. En smakrik men balanserad öl med smaker av aprikos, persika och citrus som har tydlig toner av grapefrukt, karamell och kryddiga jästnyanser. Ölet är ljus och bärnstensfärgad med en frisk doft av amerikansk humle.
– Det var en härlig dag på bryggeriet när de fyra vinnarna fick kavla upp ärmarna och vara en del av processen. De har verkligen haft en direkt inverkan på hur ölet skulle bli och tillsammans lyckades vi skapa en mycket
trevlig öl, säger bryggmästaren Wolfgang Lindell på Backyard Brewery. Tekniken och smakerna vi använt gör den till en hantverksöl med mycket smak.
Även namnet Backyard Home Run A.P.A. har tagits fram av de fyra vinnarna och kommer ifrån det mest publikfriande inslaget i baseboll, frivarvet. Ölets logga, som vinnarna också har medverkat till, består av en baseball med vinnarnas signaturer i och handtaget kommer att ha formen av ett baseballträ med en boll.
Det är det andra egna ölet O’Learys släpper. Jonas Reinholdsson, O’Learys grundare, tog för några år sedan fram ölet Founder’s Choice.
4 Sep 2015
Relaterade artiklar
Mest lästa
Tidningen
Prenumerera och ta del av branschnyheter, analyser, nya projekt, affärer och människorna bakom.
Läs mer
-
Här har logibokningarna ökat 31 procent under påskloven
"Det är fantastiskt att se"
-
Påskdukning med Årets Pelargon
Henna Wendelbos bästa tips
-
Tre enkla påskdrinkar
Must Flip It, Must Try och The Must Old Fashioned
-
Årets påsknyheter från Lakrids by Bülow
Efter önskemål är även dessa två favoriter tillbaka:
-
Hamburgerkedjan Max lanserar Big Classic
"Med lanseringen av Big Classic hämtar vi inspiration från vår historia och den burgare som vi lanserade i början på 70-talet"
-
Reitan Convenience samarbetar med Svenska Downföreningen
"De initiativ som vi genomför tillsammans är en viktig del av vår ambition för att skapa en inkluderande miljö"
-
Sara Kulturhus vann Träpriset 2024
"Våra diskussioner i juryn har kretsat kring att Sara Kulturhus har satt en ny standard och kommit att bli en symbol för en hel stads gröna omställning"