Denna sida innehåller information om alkoholhaltiga drycker och riktar sig endast till dig som har fyllt 25 år.


Gå vidare till hemsidan

 
 

Statoil utmanar snabbmatskedjorna med nytt korvkoncept

 
Statoil tar nu upp kampen med hamburgerkedjorna och lanserar ett nytt korvkoncept med menyer som är framtagna i samarbete med Svenska Kocklandslaget. Målet med satsningen är att nå topp tre bland Sveriges snabbmatsaktörer. Real Hot Dog kommer att säljas på samtliga 300 stationer runt om i landet.

– Vårt mål är att Statoil ska vara topp tre bland Sveriges snabbmatskedjor. I dag säljer vi långt över 10 miljoner korvar per år. Med Real Hot Dog siktar vi på att fördubbla försäljningen i framtiden, säger Morgan Wiktorsson, vd på Statoil Fuel & Retail Sverige.

Flera av Statoils nya korvmåltider är framtagna i samarbete med Svenska Kocklandslaget. Alla korvar tillverkas av svenskt kött från utvalda producenter i Småland och serveras med noga utvalda tillbehör. Fem nya korvmåltider finns på menyn: American Beef, Bacon & Cheese BBQ, Klassisk tunnbrödrulle, Gourmet Grill och Kocklandslagets Medelhavskorv.

Korven har ökat i popularitet de senaste åren. Statoil har sett en försäljningsökning på 25 procent sedan 2014. En generell trend är att kötthalten i korv har ökat och allt fler olika korvsorter trängs i matdiskarna, på grillarna och finns även på menyn hos många restauranger.

– Korven är en fin svensk mattradition och en spännande maträtt att tillreda, då kryddningarna går att variera i det oändliga. Med Real Hot Dog har vi utvecklat standardkorven på Statoil till en komplett och välsmakande måltid, gjord på svenskt kött av högsta kvalitet, säger Fredrik Andersson från Svenska Kocklandslaget.

Statoil lanserar ett nytt korvkoncept med menyer som är framtagna i samarbete med Svenska Kocklandslaget. Statoil lanserar ett nytt korvkoncept med menyer som är framtagna i samarbete med Svenska Kocklandslaget.

Fakta
- Statoil säljer i dag över 10 miljoner korvar per år.
- Dagen före midsommarafton såldes flest korvar år 2014.
- Fredag är den veckodag då det säljs mest korv och kl. 12.30 är den intensivaste säljtiden.




Statoil Fuel & Retail Sverige AB är ett drivmedelsbolag och ett helägt dotterbolag till Statoil Fuel & Retail AS. I den svenska verksamheten ingår cirka 700 drivmedelsstationer anpassade för både personbilar och tung trafik.
www.statoil.se


Taggar

Nyheter

 
 
 

 

 

Relaterade artiklar

Tidningen

Prenumerera och ta del av branschnyheter, analyser, nya projekt, affärer och människorna bakom.

Läs mer