Statoil utmanar snabbmatskedjorna med nytt korvkoncept
21 Aug 2015
– Vårt mål är att Statoil ska vara topp tre bland Sveriges snabbmatskedjor. I dag säljer vi långt över 10 miljoner korvar per år. Med Real Hot Dog siktar vi på att fördubbla försäljningen i framtiden, säger Morgan Wiktorsson, vd på Statoil Fuel & Retail Sverige.
Flera av Statoils nya korvmåltider är framtagna i samarbete med Svenska Kocklandslaget. Alla korvar tillverkas av svenskt kött från utvalda producenter i Småland och serveras med noga utvalda tillbehör. Fem nya korvmåltider finns på menyn: American Beef, Bacon & Cheese BBQ, Klassisk tunnbrödrulle, Gourmet Grill och Kocklandslagets Medelhavskorv.
Korven har ökat i popularitet de senaste åren. Statoil har sett en försäljningsökning på 25 procent sedan 2014. En generell trend är att kötthalten i korv har ökat och allt fler olika korvsorter trängs i matdiskarna, på grillarna och finns även på menyn hos många restauranger.
– Korven är en fin svensk mattradition och en spännande maträtt att tillreda, då kryddningarna går att variera i det oändliga. Med Real Hot Dog har vi utvecklat standardkorven på Statoil till en komplett och välsmakande måltid, gjord på svenskt kött av högsta kvalitet, säger Fredrik Andersson från Svenska Kocklandslaget.
Fakta
- Statoil säljer i dag över 10 miljoner korvar per år.
- Dagen före midsommarafton såldes flest korvar år 2014.
- Fredag är den veckodag då det säljs mest korv och kl. 12.30 är den intensivaste säljtiden.
Statoil Fuel & Retail Sverige AB är ett drivmedelsbolag och ett helägt dotterbolag till Statoil Fuel & Retail AS. I den svenska verksamheten ingår cirka 700 drivmedelsstationer anpassade för både personbilar och tung trafik.
www.statoil.se
21 Aug 2015
Relaterade artiklar
Mest lästa
Tidningen
Prenumerera och ta del av branschnyheter, analyser, nya projekt, affärer och människorna bakom.
Läs mer
-
Tess Medina vinnare av Sveriges mästerkock 2024
Den 18 april lanseras hennes första kokbok
-
Snart öppnar Clarion Hotel Karlatornet
Hotellet kommer erbjuda 300 hotellrum och de lyxigaste rumskategorierna har byggts inuti Karlatornet
-
Hobo Hotel tar konceptet till Finland
Lokala material har återanvänts, som natursten, terrazzo och tegel.
-
Ljudbubblor skapar bättre ljudmiljö på kontoret
En ny avhandling från Högskolan Väst undersöker om ljudmiljön på öppna kontor går att göra mer behaglig genom innovativ ljuddesign.
-
Nya smakkombinationer med Lakrids by Bülow
På den officiella Lakritsdagen arrangeras lakritsprovningar på 200 platser i sju länder
-
Wexiödisk utsedd till Bästa monter Gastronord 2024
"Vi har jobbat med våra montrar och budskap kontinuerligt för att få en röd tråd i detta"
-
Mästerkocken Christin Kashou och Penny Parnevik öppnar restaurang
"En plats för en god lunch i solen eller dejten som man aldrig vill ska ta slut"