Denna sida innehåller information om alkoholhaltiga drycker och riktar sig endast till dig som har fyllt 25 år.


Gå vidare till hemsidan

 
 

Hållbarhet ska locka fler gäster till restaurangerna

 
Hållbara Restauranger lanserar verktygslåda för restauranger som vill arbeta mer strukturerat med hållbarhetsfrågor. Verktygslådan har fokus på fem områden – mat, miljö & klimat, reko, kommunikation och ekonomi.

– Efter knappt två års arbete med Hållbara Restauranger i projektform vill vi sprida kompetensen vidare till fler restauranger som vill arbeta med hållbarhetsfrågan och möta gästernas efterfrågan på kommunikation kring ursprung, ekologiskt och innehåll, säger Jens Johansson, projektledare Hållbara Restauranger.

Under 2014 ökade försäljningen av ekologisk mat i Sverige med 38 %. Motsvarande siffra för Food service-sektorn var ca 20 % med de offentliga köken som motor i ökningen. Projektet och nätverket Hållbara Restauranger vill inspirera fler privata restauranger att arbeta med och kommunicera mer kring hållbarhet för att få in fler återkommande gäster till restaurangen och öka försäljningen.

- Gapet mellan hur och vad restaurangerna kommunicerar och hur gästen vill få information är utgångspunkten i Hållbara Restaurangers arbete, säger Ellinor Eke, VD på U&We en av initiativtagarna till Hållbara Restauranger. Enligt en undersökning genomförd av Novus vill 75 % av gästerna få information om restaurangens hållbarhetsarbete genom kommunikation i menyer, på hemsidor eller genom olika märkningar, endast 4 % vill ställa frågor till personalen.

De fyra medverkande restaurangerna i projektet har sedan årsskiftet intensifierat kommunikationen mot sina gäster. Resultaten från projektet presenteras under ett frukostmöte 15 april på Teaterbaren i Kulturhuset i Stockholm. Samtidigt söker vi fler restauranger för att gå från projekt- till lanseringsfas.

En av målsättningarna med Hållbara Restauranger är transparens och att vara öppen med vad man gör och ännu inte börjat med på restaurangen. En annan att dela med sig till andra och att få fler restauranger att arbeta hållbart. Därför har vi arbetat fram en verktygslåda med goda exempel inom de fem områden som vi lagt fokus på: Mat, Miljö & Klimat, Reko, Kommunikation, Ekonomi. Den är ännu en betaversion och finns presenterad på Prezi.https://prezi.com/g6owjcnzerq9/hallbara-restauranger-verktygslada/

Hållbara Restauranger vill få fler restauranger att arbeta hållbart Hållbara Restauranger vill få fler restauranger att arbeta hållbart.



Hållbara Restauranger är ett samverkansprojekt som strävar efter att belysa och skapa ett intresse för de viktiga hållbarhetsfrågorna inom restaurangbranschen. Projektet startade 2013 med målet att påverka restaurangbranschen så att (r)eko och hållbart blir konkurrens- och hygienfaktorer både vad gäller utbud och arbetsmetoder. I fokus ligger fem områden: Mat, Miljö & Klimat, Reko, Kommunikation, Ekonomi. Det hela, naturligtvis, med gästen i centrum. Att äta på restaurang ska vara en trevlig upplevelse utan att leda till att planet, djur eller andra människor blir lidande.
Medverkande aktörer och finansiärer är Saltå Kvarn, Kafferosteriet Löfbergs, Diskteknik, Lantmännen Cerealia samt KRAV på leverantörssidan. Restauranger som bidrar är Högskolerestauranger, Mässrestauranger, Teaterbaren och Zócalo samt Arlanda Gymnasiets restaurangskola.
www.uandwe.se/case/hallbara-restauranger/

Taggar

Nyheter

 
 
 

 

 

Relaterade artiklar

Tidningen

Prenumerera och ta del av branschnyheter, analyser, nya projekt, affärer och människorna bakom.

Läs mer