Denna sida innehåller information om alkoholhaltiga drycker och riktar sig endast till dig som har fyllt 25 år.


Gå vidare till hemsidan

 
 

Nya trender på glassmarknaden

 
Allt tyder på att vi kommer att få se nya spännande glassar under det kommande året.
Det menar Johan Anell på föreningen Svenska Glasstillverkare.
- Nya blandningar säljer bra. Det kan handla om att man blandar till exempel frukt med kryddor.


Som generalsekreterare för branschföreningen Svenska Glasstillverkare följer han utvecklingen med stort intresse samtidigt som han kan konstatera att vi svenskar äter ovanligt mycket glass jämfört med i de flesta andra länder.

- I dag ligger vi på andra plats i Europa och det tycker jag är fantastiskt, inte minst med tanke på att vi köper dubbelt så mycket glass som invånarna i Medelhavsländerna. I många länder är glassförsäljningen väldigt säsongsbetonad, men här i Sverige har vi en jämn nivå under de flesta månaderna med undantag för sommarmånaderna då försäljningen av naturliga skäl ökar.

Nya trender

I likhet med tidigare år säljs det väldigt mycket glasspinnar och strutar, men även smaken har betydelse.

- Sen ser vi även att nya blandningar säljer bra. Det kan handla om att man blandar till exempel frukt med kryddor, kunderna vill ofta ha klassiska smaker med en extra twist. Något som jag själv tycker är väldigt spännande är till exempel persika med inslag av jalapeño, det är en helt ny smak.

Nya smaker är trendigt. Här är en av sommarens nyheter- Söt oliv. Foto: Sia Nya smaker är trendigt. Här är en av sommarens nyheter- Söt oliv. Foto: Sia

Äldre klassiker

För glasstillverkarna är de här innovationerna ett sätt att hitta nya marknader, men det finns även en mycket stark retrotrend.

Äldre kunder efterfrågar de smaker som fanns när de var barn, päronglass och den klassiska romrussinsmaken är exempel på nostalgiprodukter som säljer bra.

Även sorbeten är på väg tillbaka, men med andra smaker för att attrahera nya kundgrupper.

Ekologiskt efterfrågas

I takt med att konsumenterna blir allt mer intresserade av var råvarorna kommer ifrån och hur de tagits fram ökar även efterfrågan på ekologiska produkter.

För mindre glasstillverkare som verkar på en regional marknad är det även extra viktigt att lyfta fram att varorna är närproducerade.

Många efterfrågar närproducerat och ekologiskt. Foto: Sia Många efterfrågar närproducerat och ekologiskt. Foto: Sia

- Sen ser vi att många kunder vill skämma bort sig lite extra, och det gör de genom att köpa det som vi kallar premiumglass. Detta är lite exklusivare sorter som ändå är prissatta på ett sådant sätt att vem som helst kan unna sig dem för att sätta guldkant på vardagen. Samma sak gäller de laktosfria alternativen som säljer allt bättre.

En trend som märks tydligt i bland annat restaurangsammanhang är att man kombinerar glass med andra produkter, som till exempel whisky eller rom, kaffe eller varför inte den klassiska milkshaken.

 

Utebliven succé

Förra året var det många som trodde att frozen yoghurt skulle slå igenom på bred front i Sverige, i likhet med i övriga Europa. Med facit i hand visade det sig att även om försäljningen uppnådde prognoserna uteblev ändå den stora succén som han själv hade förväntat sig.

- Ja, där blev jag faktiskt lite förvånad. Våra konsumtionsmönster brukar ofta följa internationella trender, men när det gäller frozen yoghurt blev det inte riktigt så. Nu kan det i och för sig dröja ytterligare något eller några år innan kunderna får upp ögonen för den här produkten, som jag tycker är ett riktigt bra komplement till det övriga utbudet.

 

Glassens dag

Under det kommande året kommer Svenska Glasstillverkare, som består av de elva största glassfabrikanterna i Sverige, att satsa mer på att lyfta fram glassens roll.

Ett sätt skulle kunna vara att lansera glassens dag, i likhet med till exempel kanelbullens dag.

- Konkurrensen inom glassbranschen ökar stadigt, bland annat genom att de tillkommer många mindre och lokala tillverkare. Men det är bara något som vi ser som positivt, det är ett bevis på att det finns en fortsatt stark efterfrågan på våra produkter, säger Johan Anell.

 Text: Peter Fredriksson Foto: Annika Rådlund och Sia Glass

Många efterfrågar laktosfritt och ekologiskt. Foto: Annika Rådlund Många efterfrågar laktosfri och ekologisk glass. Foto: Annika Rådlund Många efterfrågar laktosfri och ekologisk glass. Foto: Annika Rådlund

Föreningen Svenska Glasstillverkare har följande medlemmar:
Lejonet & Björnen
Sia Glass
Otto & Glassfabriken
Åse-Glass
Kling Glass
Alvestaglass
Triumf Glass
Engelholms Glass
Hemglass
Arla Foods
GB Glace

Taggar

Artikel Artiklar

 
 
 

 

 

Relaterade artiklar

Tidningen

Prenumerera och ta del av branschnyheter, analyser, nya projekt, affärer och människorna bakom.

Läs mer